Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-1283Dni -4Godzin -28Minut -38Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Banki coraz śmielej stawiają na rozwój rozwiązań cyfrowych i omnikanałowość w podejściu do klientów. Cyfrowa transformacja bankowości była jednym z wiodących tematów VI Kongresu Forum Technologii Bankowych. 

Mariusz Laurisz
Mariusz Laurisz
Z branżą nowych technologii związany od ponad dwóch dekad. Od czterech lat Redaktor Naczelny oraz Wydawca magazynu IT Reseller Polska.

Powiązane

Główne czynności, które w pierwszej kolejności przychodzą na myśl w temacie bankowości detalicznej to przyjmowanie depozytów, wymiana waluty oraz płatności. Tradycyjnie, kojarzy się ona również z wizytami w placówkach fizycznych, gdzie klienci obsługiwani są przez okienko bądź w osobnych salach. Jednakże wedle danych Związku Banków Polskich od 2012 zamknięto ok 25% oddziałów banków detalicznych, a wskaźnik rocznej redukcji placówek plasował się do sierpnia 2020 roku na poziomie ok. 7% rocznie. Banki coraz śmielej stawiają na rozwój rozwiązań cyfrowych i omnikanałowość w podejściu do klientów. Cyfrowa transformacja bankowości jest jednym z wiodących tematów odbywającego się dzisiaj VI Kongresu Forum Technologii Bankowych.

 

61% przedstawicieli banków, którzy wzięli udział w badaniu PwC Retail Banking 2020 Evolution or Revolution, przyznaje, że model biznesowy zorientowany na klientów jest niezwykle istotny dla perspektywy rozwoju i wzrostu. Jednocześnie eksperci alarmują, że banki które chcą być wiodącymi na rynku, będą musiały zmienić dominującą rolę placówek na rzecz innej dystrybucji usług finansowych. Pandemia COVID-19 dała początek zmianom w świadomości i sposobie “bankowania” przez klientów, od których nie można zrobić kroku wstecz. Po raz pierwszy sklepy, punkty usługowe, salony kosmetyczne, kawiarnie i restauracje jednogłośnie zachęcały do płatności zbliżeniowych, chcąc zahamować w ten sposób rozprzestrzenianie się koronawirusa.

 

Na całym świecie bankowość detaliczna odnotowała rozwój płatności bezdotykowych i zwiększania ich limitów oraz wprowadzania cyfrowych procesów, takich jak otwieranie konta czy podpis elektroniczny. Visa zaraportowała 13 milionów nowych użytkowników w Ameryce Łacińskiej, którzy w pierwszym kwartale 2020 po raz pierwszy dokonali transakcji online, MasterCard odnotował w czasie pandemii ponad 40-procentowy wzrost liczby transakcji bezdotykowych. Lockdown i ograniczone wychodzenie z domu wymusiły też przechodzenie klientów do kanałów online. Jak podaje raport DELab UW „Przyszłość pracy w sektorze finansowym” z lutego br., szczególnie wyraźne zmiany zaobserwowano w grupie seniorów i „boomersów”.

 

Asystent finansowy dopasowany do kalendarza

Bankowość cyfrowa zniosła barierę konkretnego przedziału godzinowego oraz miejsca, w którym skorzystać można z usług banku. Fundament świadczenia usług w modelu cyfrowym i fizycznym jest jednakże bardzo zbliżony – to czas przeznaczony na interakcję z bankiem oraz jego pracownikami. To świadomy wybór klienta co do konkretnej formy kontaktu z bankiem. Nowe technologie i ekosystemy firm działających w sektorze finansowym pokazują, że bankowość czeka wyjście poza granice swego sektora jak i definicję tradycyjnych produktów finansowych. Pytani o te kwestie, przedstawiciele branży podkreślają, że banki muszą nie tylko być na bieżąco z trendami technologicznymi, ale również dbać o to, aby pojawiające się nowe potrzeby ich klientów, także te wynikające ze zmiany stylu życia, były uwzględniane w ich ofercie. Muszą wiedzieć, co jest możliwe i jak zestawić dostępne innowacje z tym, co powinno znaleźć się w ich strategiach customer service.

 

Na horyzoncie jawi się już nowa, lepsza i mniej widoczna bankowość, wpleciona w pełen zestaw potrzeb swoich klientów. Jest w stanie wspierać ich poprzez integrację z usługami, z których korzystają oraz redukcję barier, które muszą pokonać, aby wykonywać transakcje finansowe. Jej trzonem są otwarte rozwiązania technologiczne, które umożliwiają wymianę informacji pomiędzy podmiotami komercyjnymi i państwowymi. Ten nieskrępowany, ale bezpieczny dostęp do usług banku to znaczące uproszczenie dla klientów: płatność w tle, gdy wybrana jest opcja kupna na stronie internetowej, automatyczna spłata rachunku, czy proaktywna sugestia odpowiedniego produktu, gdy zauważona jest potrzeba klienta. To świadomość tego, co najbardziej pomoże klientowi w jego konkretnej sytuacji. Fundamentem tej zmiany są dane o klientach. Ich odpowiednia analiza pozwoli lepiej wykorzystać gromadzone przez instytucje latami informacje o zachowaniach finansowych klientów, łącząc je z danymi pochodzącymi z innych źródeł. Dzięki temu będą w stanie nie tylko lepiej realizować ocenę ryzyka kredytowego, ale także dopasować ofertę i produkty dla swoich obecnych i przyszłych klientów.

 

Oczywiście ta „nowa bankowość” jest wciąż w trakcie budowy – zależnie od miejsca na świecie i typu banku wygląda inaczej. Przodują tutaj dalekowschodnie banki cyfrowe, które zrodziły się w chmurze i wykorzystują najnowsze innowacje, aby zwiększyć jakość i prędkość świadczenia usług oraz znacząco obniżyć koszty przypadające na obsługę każdego klienta. Instytucje bardziej tradycyjne nie pozostają bierne – transformacja cyfrowa ma za zadanie stworzyć zdolność rywalizacji z bankami natywnie cyfrowymi, ale również pogodzić nowe ze starym. Pomimo coraz większej cyfryzacji usług bankowych, potrzebna jest jakaś forma bankowości tradycyjnej – nie wszyscy bowiem mogą czy chcą korzystać z pełnego spektrum rozwiązań cyfrowych. Jednocześnie, ponad połowa przedstawicieli branży przyznaje, że instytucje działające w sposób nowatorski mogą być zagrożeniem dla banków tradycyjnych.

 

Dlatego też kluczowym aspektem nowej bankowości, o którym niewiele się jeszcze mówi, są sojusze strategiczne pomiędzy uczestnikami ekosystemów finansowych – banki, ubezpieczyciele, firmy fintech, regtech, itp. – zawierane w celu dostarczenia wachlarza usług finansowych o wysokim standardzie i dostępności i wytworzenia masy krytycznej całego ekosystemu. Taki ekosystem finansowy przyciągać będzie firmy wartością dodaną dla klientów końcowych oraz dla siebie. Podstawowym wymogiem budowy sojuszu, oprócz wspólnej wizji biznesowej, będą technologie, które umożliwią bezpieczną, szybką i pewną wymianę danych na ogromną skalę. Chmura otwiera na tym polu szeroko drzwi do potencjału tworzenia nowych usług i produktów. Przykładem może być zrealizowana przez Microsoft i Bank Millennium platforma Goodie, która działa na zasadzie wirtualnego rynku, łączącego merchantów (dostawców dóbr i usług) z klientami banku.

 

W świecie cyfryzacji liczy się prędkość działania. Banki w naszym regionie sprawnie zbudowały swoje platformy internetowe i mobilne, ale przed nimi nowe wyzwania, na które muszą zacząć odpowiadać już niebawem. Postępująca cyfryzacja tworzy również wiele nowych okazji na ekspansję portfolio produktów oraz kolonizację nowych rynków – to właśnie największa zachęta na budowanie nowej, lepszej bankowości już dziś.

 

Polska zajmuje drugie miejsce w Europie i szóstą pozycję na świecie wśród krajów, których mieszkańcy najchętniej sięgają po cyfrowe kompetencje, jakie umożliwia globalna inicjatywa edukacyjna Microsoftu i LinkedIn.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Feardemic rozbudowuje portfolio gier, liczy na poszerzenie grona odbiorców.

Feardemic - spółka-córka Bloober Team i wydawca gier z gatunku horror - poszerza swoje portfolio wydawnicze, aby trafić do większej grupy odbiorców, poinformował CEO...

Warszawski Instytut Bankowości/Związek Banków Polskich: 86% Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając...

Liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki (54%), wyprzedzając tym samym firmy technologiczne (31%) oraz wojsko i policję (30%), wynika z badania "Postawy Polaków wobec...

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, które ma zajmować się wyłącznie problemami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, poinformował premier Mateusz Morawiecki. Planowane są zmiany ustawy o...

Biuro Informacji Kredytowej: Wartość pożyczek od firm pożyczkowych wzrosła o 119,9%...

Firmy pożyczkowe udzieliły w czerwcu finansowania na kwotę 661 mln zł (wzrost o 119,9% r/r), wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Średnia wartość...

Huawei podczas International Automobile Industry Exhibition w Szanghaju ogłosił rozpoczęcie sprzedaży...

Huawei rusza ze sprzedażą na chińskim rynku pierwszego samochodu z technologią Huawei na pokładzie. Od środy 21 kwietnia, elektryczny samochód SERES SF5 będzie dostępny...

Najnowsze

Poważna luka bezpieczeństwa w procesorach Apple

Badacze z kilku amerykańskich uczelni (m.in. University of Texas w Austin i University of California, Berkeley) odkryli poważną lukę w zabezpieczeniach chipów Apple M1...

Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s za...

Cisco ogłosiło sukces, jakim jest przesył danych z prędkością 800 Gb/s transatlantyckim kablem komunikacyjnym Amitié, który biegnie przez 6 234 km - z Bostonu...

Snowflake współpracuje z NVIDIA, aby dostarczyć klientom kompleksową platformę AI

Snowflake, firma oferująca Chmurę Danych, ogłosiła na konferencji NVIDIA GTC rozszerzoną współpracę z firmą NVIDIA. Jej efektem będzie wzmocnienie pozycji klientów korporacyjnych dzięki platformie...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud, pierwszym na...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud. Będzie to pierwszy w sektorze bankowym system Enterprise Resource Planning (ERP) działający całkowicie w chmurze....

OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service inicjując...

Grupa OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury publicznej, liczącej ponad 40...