Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-1306Dni -20Godzin -58Minut -21Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Black Friday

Mariusz Laurisz
Mariusz Laurisz
Z branżą nowych technologii związany od ponad dwóch dekad. Od czterech lat Redaktor Naczelny oraz Wydawca magazynu IT Reseller Polska.

Powiązane

Przez ostatni rok rzeczywistość nie przestawała nas zaskakiwać. Ewoluowały w tym czasie: tryb pracy, relacje społeczne, mobilność, a nawet nawyki i sposób korzystania z niektórych dóbr i usług. Niezmiennie jednak koniec roku to najbardziej intensywny okres w handlu. Z badania przeprowadzonego na zamówienie OVHcloud wynika, że przebieranie w promocjach podczas Black Friday i Cyber Monday stanie się naszą nową, świecką tradycją, a rokroczne święto zakupów dodamy do kalendarzy, jak Walentynki. Porównywanie cen w e-sklepach staje się zaś naszym sportem narodowym.

 

Z roku na rok popularność przecen związanych z Black Friday rośnie. Jeszcze w 2019 roku z okazji cenowych skorzystało ponad 50 proc. ankietowanych. Niestety, prawie połowa z nich (49 proc.) doświadczyła utrudnień w związku z zakupami przez sieć – od wolnego ładowania strony (33 proc.), po utrudnienia w dodaniu produktów do koszyka (14 proc.) i z płaceniem za zakupy (13 proc.).

 

Wystarczy, że strona sklepu ładuje się dłużej niż 2-3 sekundy, a potencjalny klient opuści ją, szukając okazji gdzie indziej. Mamy tu więc do czynienia z sytuacją „przygotuj się lub zgiń”. To, co mnie osobiście cieszy, to coraz lepsze przygotowanie firm do szału zakupów. Przyczyniła się do tego także obecna sytuacja – wymuszając zmiany i mobilizując e-sklepy do jeszcze szybszego rozwoju. Pytanie, czy to wystarczy na tegoroczny Black Friday, który tym razem w zdecydowanej większości będzie „online”?

– zastanawia się Robert Paszkiewicz odpowiedzialny za region Europy Środkowo-Wschodniej w OVHcloud.

 

W 2020 roku sytuacja się skomplikuje. Tym razem aż 60 proc. zapytanych twierdzi, że zamierza zrobić promocyjne zakupy w Black Friday, a kolejne 30 proc. jeszcze się nad tym zastanawia. Stanowcze „nie” postawi nowej tradycji mniej niż jeden na dziesięciu ankietowanych. Zdecydowanie więcej Polaków przychylnym okiem spogląda więc na możliwość zaoszczędzenia nie rzadko sporych pieniędzy na zakupie różnych artykułów. Najwięcej, bo aż 87 proc. przebadanych na zlecenie OVHcloud, twierdzi, że Black Friday to dla nich dogodna okazja do kupienia prezentów na mające miejsce miesiąc później święta Bożego Narodzenia.

 

Black Friday 2020 – co i jak kupimy?
Zakupy przez Internet nie są dla Polaków niczym nowym, a pandemia zdecydowanie przyśpieszyła adopcję tego kanału.

 

Pandemia koronawirusa znacząco przyśpieszyła rozwój branży e-commerce. Ten rok przyniósł wzrost prognozowany na kolejne 2, a nawet 3 lata. Z naszych obserwacji wynika, że wiele osób po raz pierwszy skorzystało z możliwości zakupów w Internecie i zdaje się, że duża część z nich zostanie z nami na stałe. Większym zaangażowaniem zaczęli się wykazywać także ci, którzy do tej pory w sieci kupowali sporadycznie. Pozwala to przypuszczać, że będzie to utrzymujący się trend.

 

– mówi Mikołaj Wezdecki, dyrektor e-commerce w eobuwie.pl

 

Nie można zapominać o tym, że przez pewien okres galerie handlowe, w których zlokalizowane są nasze sklepy stacjonarne, były i znowu będą zamknięte. Klienci zostali więc niejako zmuszeni do zmiany swoich przyzwyczajeń. My, na szczęście jesteśmy gotowi, dzięki inwestycjom rozpoczętym jeszcze przed pandemią.

 

Nie można się więc dziwić, iż podczas tegorocznego Black Friday aż 87 proc. badanych planuje zakupy online, a w tym aż 48 proc. deklaruje chęć zrobienia tego wyłącznie przez Internet. Tylko 13 proc. zamierzało szukać promocji wyłącznie w sklepach stacjonarnych. Tu jednak na plany mogą wpłynąć rządowe restrykcje, takie jak ograniczenie godzin funkcjonowania lub dostępności punktów handlowych. Efektywnie jeszcze więcej osób może udać się na poszukiwanie okazji do e-sklepów.

 

A jest o co walczyć, bo deklarowane apetyty zakupowe także rosną. W tym roku aż 41 proc. planuje w ramach promocji Black Friday wydać więcej niż 500 pln, zbliżony odsetek mówi głośno o budżecie między 200 a 500 pln. Badani zamierzają przeznaczyć te środki przede wszystkim na zakup odzieży i obuwia (79 proc.), elektroniki (58 proc.) i kosmetyków (52 proc.). Prawie co czwarty (23 proc.) zapytany zaznacza, że w tym roku do jego koszyka zakupowego trafią także produkty cyfrowe,
np. e-booki czy gry.

Czujność – nowy sport narodowy Polaków
W założeniu Black Friday wydaje się doskonałą okazją, by zaoszczędzić. Jednak presja, wynikająca z ograniczonego czasu trwania promocji cenowych może skłaniać do zakupów pod wpływem chwili, tym bardziej, że większość osób (60 proc.) podczas sezonowych promocji dokonuje decyzji zakupowych w sposób spontaniczny.

 

Z roku na rok klienci stają się jednak coraz bardziej krytyczni w stosunku do proponowanych im ofert. Swobodnie można uznać, że porównywanie cen w różnych sklepach stało się nowym sportem narodowym Polaków – aż 69 proc. ankietowanych przyznało, że jest to dla nich bardzo istotne w procesie zakupowym. 40 proc. badanych dodało, że przed skorzystaniem z „super okazji” stara się sprawdzić, czy ma do czynienia z rzeczywistą obniżką. Można się tylko domyślać, że to pokłosie ubiegłorocznych wydarzeń wzmocniło tę czujność. Prawie co trzeci (27 proc.) badany uznał bowiem, że w ostatnie Black Friday doświadczył manipulacji ceną.

Oszczędzaj, ale nie na bezpieczeństwie
O ile w kwestii oferowanych cen możemy mówić o pewnym uwrażliwieniu konsumentów, o tyle, jak się okazuje, weryfikacja wiarygodności samego sklepu nie jest już tak ważna dla kupujących. Tylko 30 proc. badanych deklaruje też, że nie podaje bezpośrednio danych kart płatniczych w miejscach uprzednio niezweryfikowanych. Natomiast ponad połowa (bo aż 53 proc.) klientów w ogóle nie sprawdza sklepu ani sprzedawcy przed dokonaniem zakupu. Warto jednak zwiększyć naszą czujność i przed transakcją upewnić się co do miejsca, z którego chcemy skorzystać – tak, abyśmy nie zostali ani bez pieniędzy, ani bez prezentów na święta.

 

To o tyle istotne, że do szukania promocji Polacy podchodzą coraz bardziej otwarcie. Chciałoby się powiedzieć, że dość kosmopolitycznie, bo aż 54 proc. badanych wskazało, że korzysta również z zagranicznych sklepów. Wśród nich najwięcej wskazań zebrały chińskie (29 proc.), brytyjskie (27 proc.), niemieckie (16 proc. ) i amerykańskie (15 proc.).

 

Zakupy online cieszą się nad Wisłą ogromną popularnością, aż 77 proc. ankietowanych robi je przynajmniej raz w miesiącu, 29 proc. co najmniej raz w tygodniu. Jeśli przyjmiemy, jak wskazują badania, że od kupowania w sieci wstrzymuje się tylko 1 proc. badanych, to jest o co walczyć. e-commerce może tylko skorzystać.

– mówi Robert Paszkiewicz

Bezmiar okazji na AliExpress podczas Festiwalu Zakupów 11.11

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Feardemic rozbudowuje portfolio gier, liczy na poszerzenie grona odbiorców.

Feardemic - spółka-córka Bloober Team i wydawca gier z gatunku horror - poszerza swoje portfolio wydawnicze, aby trafić do większej grupy odbiorców, poinformował CEO...

Warszawski Instytut Bankowości/Związek Banków Polskich: 86% Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając...

Liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki (54%), wyprzedzając tym samym firmy technologiczne (31%) oraz wojsko i policję (30%), wynika z badania "Postawy Polaków wobec...

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, które ma zajmować się wyłącznie problemami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, poinformował premier Mateusz Morawiecki. Planowane są zmiany ustawy o...

Biuro Informacji Kredytowej: Wartość pożyczek od firm pożyczkowych wzrosła o 119,9%...

Firmy pożyczkowe udzieliły w czerwcu finansowania na kwotę 661 mln zł (wzrost o 119,9% r/r), wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Średnia wartość...

Huawei podczas International Automobile Industry Exhibition w Szanghaju ogłosił rozpoczęcie sprzedaży...

Huawei rusza ze sprzedażą na chińskim rynku pierwszego samochodu z technologią Huawei na pokładzie. Od środy 21 kwietnia, elektryczny samochód SERES SF5 będzie dostępny...

Najnowsze

Poważna luka bezpieczeństwa w procesorach Apple

Badacze z kilku amerykańskich uczelni (m.in. University of Texas w Austin i University of California, Berkeley) odkryli poważną lukę w zabezpieczeniach chipów Apple M1...

Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s za...

Cisco ogłosiło sukces, jakim jest przesył danych z prędkością 800 Gb/s transatlantyckim kablem komunikacyjnym Amitié, który biegnie przez 6 234 km - z Bostonu...

Snowflake współpracuje z NVIDIA, aby dostarczyć klientom kompleksową platformę AI

Snowflake, firma oferująca Chmurę Danych, ogłosiła na konferencji NVIDIA GTC rozszerzoną współpracę z firmą NVIDIA. Jej efektem będzie wzmocnienie pozycji klientów korporacyjnych dzięki platformie...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud, pierwszym na...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud. Będzie to pierwszy w sektorze bankowym system Enterprise Resource Planning (ERP) działający całkowicie w chmurze....

OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service inicjując...

Grupa OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury publicznej, liczącej ponad 40...