Europejski rynek samochodów osobowych ma się dobrze: według danych European Automobile Manufacturers’ Association w samej UE wyprodukowano w 2022 roku ponad 10,7 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 7,1% w stosunku do roku poprzedniego. Branża motoryzacyjna mierzy się jednak z wieloma wyzwaniami, jak choćby niespodziewanymi trudnościami w łańcuchu dostaw. Grupa BMW postanowiła uodpornić się na te zmiany poprzez kompleksową migrację do chmury dzięki rozwiązaniu RISE S/4HANA.
Aby uodpornić się na wyzwania związane ze zmianami na globalnym rynku, przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej powinny postawić na rozwiązania, które pozwolą im usprawnić i przyspieszyć procesy transformacji cyfrowej. Zdaniem ekspertów jednym z nich jest chmura, która zdecydowanie wpływa na wzrost efektywności procesów. Umożliwia także przedsiębiorstwom tworzenie nowych, elastycznych i zwinnych modeli biznesowych w całym łańcuchu dostaw.
W przypadku branży automotive chmura znajduje zresztą więcej zastosowań, niż tylko optymalizacja procesów w obszarze produkcyjnym. Dzięki takim technologiom, jak 5G, która już niedługo może wejść do powszechnego użycia w przemyśle, możliwe będzie dalsze rozwijanie samochodów autonomicznych. Dane będą bowiem szybko przekazywane do chmury, a nie przetwarzane lokalnie, co jest bardziej efektywnym rozwiązaniem.
Podobnie zresztą sprawa ma się z procesami w obszarze produkcyjnym. Dotychczas wiele firm decydowało się na kompleksowe systemy ERP, które jednak w dużej mierze oparte były o lokalne przetwarzanie danych. Ich migracja do chmury pozwoli na optymalizację, a w rezultacie umożliwi szybsze prowadzenie procesów transformacyjnych i bardziej kompleksową analizę danych pochodzących z wielu źródeł. Ponadto, rozwiązania chmurowe wiążą się ze wzrostem bezpieczeństwa danych, na które producenci nie tylko z branży automotive zwracają coraz większą uwagę.
Większa elastyczność i skalowalność dzięki chmurze
Na migrację swoich systemów do chmury zdecydowała się grupa BMW, która od lat wykorzystuje rozwiązania dostępne w ramach platformy S/4HANA dostarczanej przez SAP. Firma planuje dzięki temu przyspieszyć rozwój innowacyjnych rozwiązań w takich obszarach, jak finanse, zarządzanie łańcuchem dostaw, magazynowanie czy procesy produkcyjne.
– To strategiczna decyzja, która pomoże nam umocnić się na pozycji lidera w dziedzinie digitalizacji. Zwiększamy elastyczność naszej infrastruktury i jednocześnie rozwijamy możliwość skalowania rozwiązań na skalę globalną. Co jednak najważniejsze, chmura umożliwia nam wprowadzanie innowacji biznesowych dla naszych klientów o wiele szybciej niż dotychczas – mówi Alexander Buresch, CIO & Senior Vice President BMW Group IT.
Migracja zostanie przeprowadzona przy użyciu rozwiązania RISE S/4HANA, które oparte jest zarówno na chmurze publicznej, jak i prywatnej. To kompleksowa platforma, którą od rozwiązań dotychczas stosowanych przez BMW odróżnia fakt, że zarówno infrastruktura, jak i software, pochodzą w tym przypadku z jednego źródła.
– Branża motoryzacyjna staje się liderem transformacji cyfrowej i wyznacza trendy także dla innych gałęzi przemysłu. W dużej mierze może to wynikać ze wspomnianych wyżej wyzwań na przykład w zakresie nagłych i niespodziewanych zmian w łańcuchach dostaw. Aby reagować na czas, konieczne jest nie tylko usprawnienie bieżących procesów, lecz także tworzenie modeli predykcyjnych. Tutaj także z pomocą przychodzą rozwiązania technologiczne – przede wszystkim te, które oparte są na możliwościach sztucznej inteligencji – mówi Adam Adamczyk, head of digital supply chain, SAP CEE.
Raport Oxford Economics pokazał, że menedżerowie wyższego szczebla odpowiedzialni za procesy produkcyjne, są bardziej otwarci na wdrażanie takich technologii jak sztuczna inteligencja, niż kierownicy z innych działów. Z raportu wynika jednak, że obecnie tylko 36% z nich stosuje obecnie modele predykcyjne oparte o AI w swoich przedsiębiorstwach. Być może wkrótce odsetek ten znacznie urośnie.
Rozumiejąc, że analiza danych i modele predykcyjne mogą odgrywać kluczową rolę w uodparnianiu przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej na zmiany rynkowe, SAP wprowadza rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję do swojego systemu SAP® Digital Manufacturing.
Podobne rozwiązania wynikają z długofalowej strategii firmy w obszarze wspierania przedsiębiorstw automotive w procesach transformacji cyfrowej, która wraz z innymi instytucjami zawiązała sieć Catena-X, mającą na celu umacnianie branży motoryzacyjnej na pozycji lidera procesów digitalizacji.