Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-36Dni -11Godzin 00Minut 00Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Czego dowiedzieliśmy się o technologii podczas pandemii i jakie trendy zostaną na dłużej! Eksperci Cisco prezentują 8 wniosków, które należy wyciągnąć po lockdownie.

Mariusz Laurisz
Mariusz Laurisz
Z branżą nowych technologii związany od ponad dwóch dekad. Od czterech lat Redaktor Naczelny oraz Wydawca magazynu IT Reseller Polska.

Powiązane

W ciągu ostatnich kilku miesięcy mogliśmy przekonać się jak ogromne znaczenie w naszym życiu ma technologia. To właśnie skalowalne, odporne na zakłócenia i bezpieczne narzędzia oraz usługi pozwoliły nam szybko zareagować na kryzys wywołany przez COVID-19. Eksperci Cisco prezentują 8 wniosków, które możemy wyciągnąć z pandemii.

 

„Wyobraźmy sobie co by się stało, gdybyśmy musieli zmierzyć się z globalną pandemią, jaką jest koronawirus, 20-30 lat temu, kiedy Internet nie był tak powszechny, a jego przepustowość często pozostawiała wiele do życzenia. Gospodarka światowa byłaby zrujnowana, a dużo więcej firm niż obecnie musiałoby ogłosić upadłość. Można śmiało powiedzieć, że możliwość przeniesienia licznych usług do przestrzeni wirtualnej uratowała nas przed globalną zapaścią i sprawiła, że w wielu aspektach stosunkowo szybko udało się wrócić do względnej normalności” – mówi Przemysław Kania, Dyrektor Generalny Cisco w Polsce.

 

Jakie zmiany technologiczne pozostaną z nami po pandemii:

 

1. Online zamiast offline

Ten trend nie jest niczym nowym. Od kilku lat obserwujemy stopniowe wypieranie sklepów stacjonarnych przez sklepy on-line czy przenoszenie do przestrzeni wirtualnej usług finansowych co skutkuje zamykaniem fizycznych oddziałów banków. Przykładowo, firma Tesco zaobserwowała 103% wzrost sprzedaży online w ciągu zaledwie kilku tygodni. Z kolei eksperci z firmy Kearney przewidują, że w ciągu trzech lat w Polsce może zniknąć około 15% placówek bankowych. Pandemia koronawirusa tylko nasiliła powyższy trend. Firmy chcąc przetrwać trudny czas pandemii musiały wdrożyć cyfrową strategię działania i na tyle, na ile było to możliwe przenieść swoją działalność do sieci.

 

2. Bezdotykowe interakcje i interfejsy

Walka z koronawirusem wymusiła ograniczenie dotykania powierzchni wspólnych. Dlatego ekrany dotykowe będą coraz częściej zastępowane przez rozwiązania sterowane głosem i wykorzystujące systemy wizyjne, a płatności zbliżeniowe będą coraz bardziej sukcesywnie wypierały transakcje gotówkowe, także u starszych przedstawicieli społeczeństwa.

 

3. E-porady lekarskie

Jak wynika z danych Głównego Inspektoratu Sanitarnego, prawie 1/3 przypadków zakażeń koronawirusem w Polsce to efekt kontaktu z chorym w szpitalu lub przychodni. Potrzeba ograniczenia wizyt w tych miejscach przyczyniła się do wzrostu popularności telemedycyny. Niektórzy dostawcy usług z tego obszaru zaobserwowali 50% wzrost wirtualnych konsultacji lekarskich z wykorzystaniem narzędzi wideo. W dłuższej perspektywie ten trend może okazać się niezwykle pozytywny i przyczynić się do zmniejszenia kolejek do lekarza a także znacząco skrócić i przyspieszyć czas diagnozowania i wstępnych porad medycznych.

 

4. Nie wszyscy wrócą do biura, a biura nie będą takie same

Mało prawdopodobne, abyśmy po zniesieniu restrykcji wrócili do stanu sprzed pandemii. Koronawirus sprawił, że wiele osób doceniło walory pracy zdalnej i nie wszyscy wrócą do biur. Te osoby powinny mieć możliwość pracy zespołowej z wykorzystaniem narzędzi do współpracy, takich jak Cisco Webex. Powrotowi do miejsc pracy będą towarzyszyły liczne obawy dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia. Firmy powinny elastycznie reagować na potrzeby pracowników. Biura należy dostosować tak, aby zapewnić odpowiednio szerokie ciągi komunikacyjne, wentylację czy bezdotykowe panele w windach co zmniejsza ryzyko zarażania w przyszłości.

 

5. Zdalna nauka i szkolenia

Po zamknięciu placówek edukacyjnych ponad 1,2 miliarda dzieci na całym świecie niemal z dnia na dzień musiało przejść na model nauki zdalnej. Często był to trudny proces zarówno dla nauczycieli, jak i podopiecznych. Jednak w niektórych przypadkach okazywało się, że część uczniów doskonale odnajduje się w nowych warunkach i np. śmielej udziela odpowiedzi, gdy nie czuje na sobie wzroku całej klasy. Przeniesienie nauki do sfery online sprawiło, że łatwiej jest też dzielić się zasobami edukacyjnymi co może być niezwykle pomocne w sytuacji, gdy któryś z uczniów nie będzie mógł uczestniczyć w zajęciach. Eksperci Cisco przewidują, że po zakończeniu pandemii, również szkolenia w firmach częściej będą odbywały się online.

 

6. Cyfrowe wydarzenia

Potrzeba zachowania dystansu społecznego sprawiła, że liczne konferencje, targi czy festiwale nie mogły się odbyć w pierwotnej formie. Wydarzenia przeniosły się do przestrzeni wirtualnej, czego najlepszym przykładem jest Cisco Live, które zgromadziło ponad 124 tys. uczestników online. W przyszłości możemy spodziewać się wzrostu popularności wydarzeń hybrydowych, łączących spotkania dużych grup ludzi z sesjami w sieci.

 

7. Wzrost roli analityki, automatyzacji i robotyki

Jako że maszyny są odporne na wirusy atakujące ludzi, ich rola podczas pandemii COVID-19 była nie do przecenienia. To właśnie inteligentne maszyny sprawiły, że wiele organizacji np. fabryk mogło działać niemal bez zakłóceń. Nie byłoby to możliwe bez systemów analitycznych, przetwarzających dane generowane przez urządzenia. Na podstawie tych analiz ludzie mogli podejmować decyzje biznesowe nawet z domowego zacisza. Analityka pozwalała również walczyć z koronawirusem np. poprzez tworzenie prognoz dotyczących rozwoju pandemii.

 

8. Cyberbezpieczeństwo ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej

Podczas pandemii cyberprzestępcy starają się wykorzystywać masowe przejście użytkowników na pracę zdalną. Koncentrują się między innymi na próbach wyłudzania dostępu do aplikacji czy danych użytkowników, głównie po to, aby w ten sposób wejść w posiadanie danych firmowych. Do tego celu stosują złośliwe domeny, phishing, czy wzmożony trend wyszukiwania informacji związanych z wirusem COVID-19 i np. prowadzą do dezinformacji. Chcąc skutecznie bronić się przed cyberzagrożeniami w tym trudnym okresie, biznes musiał wdrożyć jeszcze bardziej restrykcyjne polityki bezpieczeństwa oraz odpowiednie rozwiązania takie jak VPN, które objęły zarówno pracowników biurowych, jak i zdalnych.

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

e-HR – nowoczesne rozwiązanie we współczesnych firmach. W codziennej pracy działu...

W codziennej pracy HR-owcy wykorzystują wiele dokumentów, które gromadzą w segregatorach. Teczki osobowe, CV kandydatów czy oferty pracy najczęściej przechowywane są na komputerach lub...

Orange i Oppo ogłosiły partnerstwo w zakresie personalizacji urządzeń i eSIM.

Orange i Oppo ogłaszają europejskie partnerstwo w zakresie wspólnych innowacji w celu pionierskiej personalizacji urządzeń dystrybuowanych na wolnym rynku i przewodzenia rozwojowi eSIM, podało...

Dell Technologies: 81% polskich organizacji priorytetyzuje cyfrową transformację.

Polskie organizacje są coraz mocniej zdigitalizowane, a 81% priorytetyzuje cyfrową transformację, wynika z badania "Digital Transformation Index 2020" Dell Technologies. "Tegoroczny indeks, w którym udział...

Oppo nawiązał współpracę z Deutsche Telekom ws. rozwoju 5G m.in. w...

Producent urządzeń mobilnych Oppo nawiązał strategiczną współpracę z jednym z wiodących operatorów usług telekomunikacyjnych w Europie - Deutsche Telekom, który w Polsce działa pod...

Ministerstwo Zdrowia przyspiesza wprowadzenie nowych obostrzeń – będą obowiązywać od soboty.

Ministerstwo Zdrowia przyspiesza wprowadzenie nowych obostrzeń w związku ze wzrostem zachorowań na koronawirusa. Mają wejść w życie już w sobotę, poinformował minister zdrowia Adam...

Najnowsze

Główny Urząd Statystyczny: Liczba turystów korzystających z noclegów spadła o 29,3%...

Liczba turystów korzystających z obiektów noclegowych wyniosła 5,9 mln w okresie lipiec-sierpień 2020, a liczba udzielonych im w tym czasie noclegów 19,8 mln. Oznacza...

Kantar: Bankowcy oczekują, że kurs euro wobec złotego sięgnie 4,51 w...

Bankowcy oczekują, że kurs euro wobec złotego wyniesie 4,51 na koniec listopada 2020 r., wynika z "Monitora Bankowego", opublikowanego przez firmę badawczą Kantar. Oczekiwania...

Związek Banków Polskich: Dokonano 1,89 tys. prób wyłudzeń kredytów na ok....

Wykorzystując cudzą tożsamość, próbowano wyłudzić 1 888 kredytów na łączną kwotę ponad 61 mln zł w III kw. 2020 r., poinformował Związek Banków Polskich...

Polska Agencja Inwestycji i Handlu: Supbass ma pierwszy kontrakt na dostawę...

Firma Supbass nawiązała współpracę z węgierskim dystrybutorem i rozpoczęła realizację zamówień na dostawę rekreacyjnych i sportowych desek SUP, podała Polska Agencja Inwestycji i Handlu...

Rząd zdecydował, że kolejny zakaz międzylądowania obejmie 34 państwa.

Zakaz międzylądowania od środy, 28 października, obejmie 34 państwa (dotychczas 29). Na liście nie będzie jak dotychczas państw Unii Europejskiej, a także Rosji i...