Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-1283Dni -22Godzin -16Minut -43Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Dziecko w cyfrowym świecie – jak mądrze uczyć o otaczającej nas technologii. Zgłoś szkołę do bezpłatnego programu edukacyjnego dla szkół, takiego jak MegaMisja i #SuperKoderzy prowadzonego przez Fundację Orange.

Mariusz Laurisz
Mariusz Laurisz
Z branżą nowych technologii związany od ponad dwóch dekad. Od czterech lat Redaktor Naczelny oraz Wydawca magazynu IT Reseller Polska.

Powiązane

Prawie połowa uczniów (49,5%) przyznaje, że korzysta z internetu ponad 6 godzin dziennie. To zdecydowany wzrost w stosunku do danych sprzed pandemii, kiedy taki czas z ekranami deklarowało jedynie 7,2% młodych*. Ogromny wpływ na te dane ma edukacja zdalna, ale dzieci przeniosły też do sieci także wiele innych aktywności – np. kontakty z rówieśnikami. Z jednej strony jest to „naturalne” bo wymuszone obecną sytuacją, z drugiej istnieje ryzyko, że dzieci trafią na treści, które nie są dla nich przeznaczone i stracą poczucie balansu między życiem online i offline. W tej nowej sytuacji zarówno rodzicom, jak i nauczycielom potrzebne jest wsparcie w rozważnym podejściu do edukacji cyfrowej najmłodszych. Pomocne mogą być bezpłatne programy edukacyjne dla szkół, takie jak MegaMisja i #SuperKoderzy prowadzone przez Fundację Orange. Nabór do obu z nich trwa do 10 maja br., a zajęcia rozpoczną się od września.

 

Czy kompetencje cyfrowe to obsługa tabletu?

Inicjatywy Fundacji Orange: MegaMisja (dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (dla klas 4-8) pomagają dzieciom zdobyć kompetencje cyfrowe, w dużej mierze bez użycia ekranów – głównie przez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów. Pomagają też rozmawiać nauczycielom z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji.

 

Przystąpiłam do MegaMisji, bo zauważyłam, że kompetencje cyfrowe u dzieci nie były tak rozwinięte i że trzeba po prostu je wspierać – i to już na tym wczesnym etapie. Dzieci mają do czynienia z komputerami, tabletami, ale w tym wieku tak naprawdę nie znają jeszcze zasad bezpieczeństwa. W internecie mają niemal wszystko, ale nie potrafią filtrować tych treści tak, aby uznać, co jest dla nich, a co nie – mówi Roksana Szczygieł, nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego ze Szkoły Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego w Koziegłowach.

 

Błędne jest myślenie, że jeśli dziecko potrafi obsłużyć smartfon, tablet i różne aplikacje, to „radzi sobie” w cyfrowym świecie. Może być to mylące, bo kompetencje cyfrowe to więcej niż sprawna obsługa urządzeń.

 

W naszym rozumieniu to znajomość zasad bezpieczeństwa w internecie, dbanie o swoją prywatność, krytyczne podejście do treści zawartych w sieci, kreatywne spędzanie czasu z ekranami i bez nich. Takie dbanie o cyfrową równowagę jest istotne szczególnie teraz, kiedy tak wiele aktywności, w tym szkoła, przeniosło się do sieci – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

 

Jak do technologii podejść „z głową”?

Czy wszystko, co jest w internecie, to prawda? Jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać sprzęt? Jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Jak odróżnić informację od reklamy? Jak zareagować na niebezpieczne treści? Te zagadnienia poznają dzieci z klas 1-3 podczas zajęć MegaMisji. To 10-miesięczny kurs przygotowujący najmłodszych do tego, aby odpowiedzialnie korzystać ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikać pułapek cyfrowego świata. Nauczyciele otrzymują wsparcie Fundacji Orange, która przygotowuje ich do roli cyfrowych przewodników – udostępnia gotowe scenariusze zajęć, buduje społeczność nauczycieli, którzy służą sobie radą. Dzięki atrakcyjnej formie, lekcje angażują uczniów, którzy zdobytą wiedzę zaczynają stosować w praktyce.

 

Teraz, już po realizacji MegaMisji, widzę, że dzieci dużo z nich wyniosły. Mamy właśnie edukację informatyczną i dzieci się pytają, czy mogą skopiować zdjęcie, czy to są prawa autorskie czy nie. Więc ta wiedza wraca – to, co zdobyli w czasie MegaMisji, ma teraz przełożenie na dalszą naukę – dodaje Roksana Szczygieł.

 

Zajęcia MegaMisji odbywają się w formie zabawy, co jest szczególnie ważne w edukacji wczesnoszkolnej a dzieciakom towarzyszą animowane postacie i fabuła bajki. Dzięki temu uczniowie zapamiętują więcej z zajęć, niż gdyby była to sama teoria. Dodatkową motywacją są nagrody dla całej szkoły za realizacje poszczególnych zadań – na przykład tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne. Do realizacji programu wystarczy jedna godzina tygodniowo w ramach zwykłych lekcji lub zajęć w świetlicy.

 

Czy programowanie może być grą zespołową?

#SuperKoderzy dla klas 4-8 to zajęcia, na których uczniowie poznają podstawy programowania i obsługi robotów. Nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na innych np. na przyrodzie, historii, fizyce, muzyce, lekcji języka polskiego i języków obcych. Co ważne, #SuperKoderzy mają także propozycję dla szkół specjalnych i integracyjnych, co pozwala również dzieciom z tych placówek zdobywać te ważne kompetencje. Nauczyciel nie musi mieć umiejętności informatycznych ani umieć programować, by móc prowadzić zajęcia, a szkoły mają do wyboru jedną z czternastu ścieżek edukacyjnych. W czasie zajęć uczniowie poznają cyfrowe narzędzia, uczą się logicznego myślenia i pracy zespołowej. Każda szkoła, która dostanie się do programu, może liczyć nie tylko na wsparcie z zakresu prowadzenia zajęć, ale otrzyma też grant na niezbędny sprzęt – na przykład zestawy robotów.

 

Widzimy, jak program, który pojawił się już w ponad 600 szkołach, wpływa na uczniów i ich zaangażowanie na lekcji. To bardzo ważne, żeby młodzież, która ma przecież nieustanny kontakt z technologią, widziała, że można jej używać w sposób wartościowy, a nie tylko do grania. Uczniowie tworzą w Scratchu, który jest intuicyjny i nie wymaga pisania długich kodów, ale i tak uczy się myśleć kreatywnie, współpracować i zrozumieć na czym polega programowanie. To doskonały wstęp do nauki programowania „dla dorosłych” w językach Python czy Java – mówi Monika Wrońska, koordynatorka programu #SuperKoderzy z Fundacji Orange.

 

Kto i jak może się zgłosić?

Każda szkoła, która chce przystąpić do któregoś z tych programów (lub do obu z nich), powinna do 10 maja 2021 r. wypełnić formularz online na stronie https://fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania, dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Zgłoszenia może, za zgodą dyrekcji szkoły, dokonać nauczyciel wybrany na lidera projektu. Spośród nadesłanych wniosków Komisja wybierze 140 szkół do MegaMisji i 140 do #SuperKoderów, które od września zaczną realizować zajęcia.

 

Obie inicjatywy nie wiążą się z żadnymi kosztami dla szkół, wpisują się także w podstawę programową oraz mają patronaty Ministra Edukacji i Nauki oraz Cyfryzacji KPRM (dawniej Ministerstwo Cyfryzacji). Dotychczas udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.

 

W naszych programach rozwijają się uczniowie i nauczyciele z różnych szkół: małych, dużych, z wielkich miast, ale także tych z dala od ośrodków miejskich. W tym roku szczególnie zachęcamy do udziału szkoły z wybranych gmin z Podkarpacia, Podlasia czy Warmii i Mazur (lista gmin dostępna jest na stronie Fundacji), bo w kolejnej już edycji MegaMisji i #SuperKoderów chcemy z naszą edukacją docierać jak najszerzej i równomiernie „pokrywać” mapę Polski naszymi inicjatywami. Choć zależy nam na każdej szkole! – podsumowuje Konrad Ciesiołkiewicz.

Chmury warto uczyć się od innych, co potwierdzili przedstawiciele firm z branży finansowej, w tym banków i ubezpieczycieli, uczestniczący w panelu dyskusyjnym w trakcie niedawnego Microsoft Envision Forum 2021.  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Feardemic rozbudowuje portfolio gier, liczy na poszerzenie grona odbiorców.

Feardemic - spółka-córka Bloober Team i wydawca gier z gatunku horror - poszerza swoje portfolio wydawnicze, aby trafić do większej grupy odbiorców, poinformował CEO...

Warszawski Instytut Bankowości/Związek Banków Polskich: 86% Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając...

Liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki (54%), wyprzedzając tym samym firmy technologiczne (31%) oraz wojsko i policję (30%), wynika z badania "Postawy Polaków wobec...

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, które ma zajmować się wyłącznie problemami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, poinformował premier Mateusz Morawiecki. Planowane są zmiany ustawy o...

Biuro Informacji Kredytowej: Wartość pożyczek od firm pożyczkowych wzrosła o 119,9%...

Firmy pożyczkowe udzieliły w czerwcu finansowania na kwotę 661 mln zł (wzrost o 119,9% r/r), wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Średnia wartość...

Huawei podczas International Automobile Industry Exhibition w Szanghaju ogłosił rozpoczęcie sprzedaży...

Huawei rusza ze sprzedażą na chińskim rynku pierwszego samochodu z technologią Huawei na pokładzie. Od środy 21 kwietnia, elektryczny samochód SERES SF5 będzie dostępny...

Najnowsze

Poważna luka bezpieczeństwa w procesorach Apple

Badacze z kilku amerykańskich uczelni (m.in. University of Texas w Austin i University of California, Berkeley) odkryli poważną lukę w zabezpieczeniach chipów Apple M1...

Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s za...

Cisco ogłosiło sukces, jakim jest przesył danych z prędkością 800 Gb/s transatlantyckim kablem komunikacyjnym Amitié, który biegnie przez 6 234 km - z Bostonu...

Snowflake współpracuje z NVIDIA, aby dostarczyć klientom kompleksową platformę AI

Snowflake, firma oferująca Chmurę Danych, ogłosiła na konferencji NVIDIA GTC rozszerzoną współpracę z firmą NVIDIA. Jej efektem będzie wzmocnienie pozycji klientów korporacyjnych dzięki platformie...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud, pierwszym na...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud. Będzie to pierwszy w sektorze bankowym system Enterprise Resource Planning (ERP) działający całkowicie w chmurze....

OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service inicjując...

Grupa OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury publicznej, liczącej ponad 40...