Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-1284Dni -22Godzin -52Minut -14Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Gdy represje tracą na sile, chińscy twórcy gier wideo wracają z hibernacji

Krzysztof Bogacki
Krzysztof Bogacki
Redaktor naczelny IT Reseller, pasjonat kawy, technologii i podróży.

Powiązane

Oczekuje się, że zniesienie przez Chiny zakrojonych na szeroką skalę represji na chińskim rynku gier wideo w tym roku tchnie życie w poturbowaną branżę, ale utrzymujące się ograniczenia dotyczące niektórych treści i trudności gospodarcze mogą zawęzić tę odbudowę.

 

Twarde ograniczenia Pekinu z 2021 r. spustoszyły niegdyś kwitnącą branżę, zmniejszając o ponad połowę wartość rynkową liderów sektora, takich jak Tencent Holdings i NetEase Inc, oraz po raz pierwszy zmniejszając największy na świecie rynek gier.

Jak informuje Reuters, akcje Tencent, obecnie największej na świecie firmy zajmującej się grami, oraz NetEase wzrosły w tym tygodniu po tym, jak chiński regulator gier wideo przyznał pierwsze licencje na gry w 2023 r. Analitycy spodziewają się, że Chiny zatwierdzą w tym roku od 800 do 900 gier, potencjalnie więcej, przewyższając 512 tytułów wydanych w 2022 r. i 755 w 2022 r.

W listopadzie ubiegłego roku firma Tencent poinformowała, że jej krajowe przychody z gier spadły o 7% w trzecim kwartale. Jego całkowite przychody z gier spadły o 4,45%. Akcje Tencent, najcenniejszej firmy w Chinach, spadły w 2022 r. o 24,7%, ale w tym roku wzrosły już o 21%, odrabiając prawie wszystkie straty z ubiegłego roku. Akcje NetEase w Hongkongu, które spadły o 27,3% w 2022 r., wzrosły w tym roku o 21,4%.

 

Między sierpniem 2021 r. a marcem 2022 r. żaden tytuł nie został zatwierdzony. „Uważamy, że aprobaty wskazują na łagodniejsze otoczenie regulacyjne dla chińskiego przemysłu gier” – napisali analitycy JP Morgan w środowej notatce. – „Dzięki bogatej podaży gier jesteśmy pozytywniej nastawieni do ogólnego wzrostu rynku gier online podczas chińskiego Nowego Roku, tradycyjnie silnego sezonu na chińskim rynku gier online”.

 

Represje miały na celu ograniczenie uzależnienia od gier wśród młodzieży i usunięcie treści, których rząd nie aprobował, a firmy zostały zobowiązane do usunięcia treści zawierających przemoc, uznanych za celebrowanie bogactwa lub wspieranie kultu celebrytów. To spowodowało, że sprzedaż gier w Chinach spadła o ponad 10% do 269,5 miliarda juanów (40,1 miliarda dolarów) w 2022 roku, co jest pierwszym spadkiem od czasu udostępnienia danych w 2003 roku, wynika z raportu CNG, wspieranej przez rząd firmy zajmującej się danymi branżowymi.

 

Jednak niektóre ograniczenia regulacyjne nałożone przez Pekin pozostaną. Przede wszystkim we wrześniu 2021 r. Chiny zabroniły osobom poniżej 18 roku życia grania w gry przez ponad trzy godziny tygodniowo, co zmusiło Tencent i jego rówieśników do rezygnacji z targetowania młodych graczy.

 

Tencent powiedział w listopadzie, że całkowity czas spędzony na grach przez osoby poniżej 18 roku życia spadł o 92%. Z okazji zbliżającego się Nowego Roku Księżycowego Tencent i NetEase wdrożyły zasady ograniczające osobom poniżej 18 roku życia możliwość grania w gry przez więcej godzin niż jest to prawnie dozwolone, zgodnie z ostatnią praktyką dotyczącą innych głównych świąt. Zachowana zostanie również ścisła kontrola zawartości gier, zakazująca rozpowszechnianie w Chinach popularnych, ale brutalnych gier, takich jak na przykład “Grand Theft Auto”.

 

Pewnym powodem do optymizmu dla inwestorów są również większe budżety zatwierdzanych obecnie gier – to znak, że wydawcy są skłonni zainwestować więcej w poprawiające się środowisko regulacyjne. Od grudnia tytuły takie jak “Valorant” firmy Tencent, “Justice Mobile” firmy NetEase i “Honkai: Star Rail” firmy miHoYo otrzymały licencje, co stanowi największą liczbę zatwierdzeń od sierpnia 2021 r.

 

W grudniu chińskie organy regulacyjne zatwierdziły 44 zagraniczne gry, pierwsze od 18 miesięcy, które otrzymały zielone światło i powszechnie postrzegane są jako ostatnia przeszkoda regulacyjna do usunięcia, budząc nadzieję, że zagraniczni deweloperzy ponownie wejdą do Chin.

 

Analitycy Citi orzekli, że jeśli ogłoszenia o zatwierdzeniach będą się dalej normalizować, potencjalnie zostanie zatwierdzonych więcej gier niż ich obecna prognoza typujaca ilości między 800 a 900 licencjami.

 

To, czy rynek gier wróci do formy, zależy również od ożywienia chińskiej gospodarki, która została dotknięta gwałtownym wzrostem infekcji COVID. Analitycy Citi stwierdzili, że bezprecedensowy spadek sprzedaży gier w zeszłym roku był prawdopodobnie również spowodowany tym, że gracze mobilni pozostali „bardziej wrażliwi na ceny w przypadku uznaniowych wydatków na rozrywkę” w nieprzychylnym kontekście makroekonomicznym. Jednak dane pokazują, że całkowita populacja graczy w Chinach pozostaje stabilna, spadając zaledwie o 0,33% w 2022 r. z 2021 r. do 664 mln.

 

Schneider Electric wzywa do zwiększenia wysiłków w celu przyspieszenia transformacji energetycznej i rozwiązania kryzysu energetycznego

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Feardemic rozbudowuje portfolio gier, liczy na poszerzenie grona odbiorców.

Feardemic - spółka-córka Bloober Team i wydawca gier z gatunku horror - poszerza swoje portfolio wydawnicze, aby trafić do większej grupy odbiorców, poinformował CEO...

Warszawski Instytut Bankowości/Związek Banków Polskich: 86% Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając...

Liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki (54%), wyprzedzając tym samym firmy technologiczne (31%) oraz wojsko i policję (30%), wynika z badania "Postawy Polaków wobec...

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, które ma zajmować się wyłącznie problemami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, poinformował premier Mateusz Morawiecki. Planowane są zmiany ustawy o...

Biuro Informacji Kredytowej: Wartość pożyczek od firm pożyczkowych wzrosła o 119,9%...

Firmy pożyczkowe udzieliły w czerwcu finansowania na kwotę 661 mln zł (wzrost o 119,9% r/r), wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Średnia wartość...

Huawei podczas International Automobile Industry Exhibition w Szanghaju ogłosił rozpoczęcie sprzedaży...

Huawei rusza ze sprzedażą na chińskim rynku pierwszego samochodu z technologią Huawei na pokładzie. Od środy 21 kwietnia, elektryczny samochód SERES SF5 będzie dostępny...

Najnowsze

Poważna luka bezpieczeństwa w procesorach Apple

Badacze z kilku amerykańskich uczelni (m.in. University of Texas w Austin i University of California, Berkeley) odkryli poważną lukę w zabezpieczeniach chipów Apple M1...

Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s za...

Cisco ogłosiło sukces, jakim jest przesył danych z prędkością 800 Gb/s transatlantyckim kablem komunikacyjnym Amitié, który biegnie przez 6 234 km - z Bostonu...

Snowflake współpracuje z NVIDIA, aby dostarczyć klientom kompleksową platformę AI

Snowflake, firma oferująca Chmurę Danych, ogłosiła na konferencji NVIDIA GTC rozszerzoną współpracę z firmą NVIDIA. Jej efektem będzie wzmocnienie pozycji klientów korporacyjnych dzięki platformie...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud, pierwszym na...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud. Będzie to pierwszy w sektorze bankowym system Enterprise Resource Planning (ERP) działający całkowicie w chmurze....

OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service inicjując...

Grupa OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury publicznej, liczącej ponad 40...