Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-1282Dni -15Godzin -17Minut -46Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

GfK – An NIQ Company: Cena pozostaje królem na rynku elektroniki!

Mariusz Laurisz
Mariusz Laurisz
Z branżą nowych technologii związany od ponad dwóch dekad. Od czterech lat Redaktor Naczelny oraz Wydawca magazynu IT Reseller Polska.

Powiązane

Polscy nabywcy sięgający po elektronikę konsumencką wciąż w pierwszej kolejności kierują się ceną. Ekologia pozostaje istotna, ale znaczenie ma najczęściej wówczas, gdy pozwala wygenerować oszczędność pieniędzy. Dla konsumentów ważne są również specyfikacja techniczna i marka. Takie dane płyną z najnowszych analiz opartych na badaniu gfknewron Consumer.

Od lat cena pozostaje najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe polskich nabywców na rynku elektroniki konsumenckiej. Detale mają tu jednak kluczowe znaczenie. Zaskakująco niewielki wzrost wpływu ceny (biorąc pod uwagę kryzys inflacyjny) GfK – An NIQ Company zaobserwowała w II kwartale 2022 r. (z 68 do 70 proc.) i ten wynik utrzymał się aż do III kwartału ubiegłego roku. Tuż za ceną znalazły się specyfikacja techniczna (wynik nieco ponad 60 proc.), marka (ok. 40 proc.), a następnie promocje (32-34 proc. na przestrzeni ostatnich kwartałów).

 

Wahania, choć z pozoru niewielkie, drastycznie przekładają się na strategie cenowe i marketingowe wszystkich marek działających na polskim rynku. W branży wartej kilkadziesiąt miliardów złotych przegapienie momentu wzrostu znaczenia kryterium niskiej ceny – albo jakiegokolwiek innego o dużym wpływie – może mieć dla firm silne konsekwencje. Dziś ewidentnie widać, że to właśnie cena, decyduje o przyciągnięciu i zatrzymaniu konsumentów. Niewiele przy tym wskazuje, by trend w najbliższych miesiącach uległ zmianie – mówi Maciej Piekarski, Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

 

Ekologia na drugim planie

W przypadku promocji cenowych konsumenci najczęściej korzystali z rabatów (52 proc. przy zakupach telewizorów i 50 proc. dla pralek). Mniejszą popularnością w 2023 r. cieszyły się odroczona płatność (największe zainteresowanie w przypadku smartfonów) oraz raty (najczęściej wybierane przy zakupie laptopa).

Choć trend proekologiczny wyhamował wraz z nadejściem pandemii, wciąż nie pozostaje on bez wpływu na wyniki rynku, zwłaszcza w sektorze elektroniki konsumenckiej. Dla nabywców najważniejszym kryterium jest jednak oszczędność energii, a co za tym idzie – pieniędzy. Tak wskazało 32 proc. badanych. Nieco niższy wynik uzyskały trwałość i materiał, z którego sprzęt został wykonany.

 

Wrażliwość na komunikację proekologiczną zależy od kategorii i segmentu nabywców. I tak w przypadku Baby Boomersów znaczenie oszczędności energii i trwałość produktu są absolutnie kluczowe. Wśród osób z niskim dochodem i dla generacji Z nie jest to aż tak istotne. “Zetki” bardziej niż inne grupy nabywców doceniają za to ekologiczny materiał, z którego powstał produkt oraz fakt, że generuje on niewielki ślad węglowy – wylicza Maciej Piekarski.

 

Konsumenci doceniają łatwość obsługi

Jednym z kluczowych czynników wyboru produktów technologicznych pozostaje także łatwość użytkowania. Według badania gfknewron Consumer najmocniej widać to w kategorii drukarek (72 proc.), odkurzaczy (61 proc.) i pralek (56 proc.). Najmniej wśród lodówek (36 proc.), telewizorów (41 proc.) i laptopów (44 proc.).

Podobnie jak w przypadku ekologii znaczenie “łatwego użytkowania” jest różne wśród poszczególnych grup nabywców. Najważniejsze stało się ono dla Baby Boomersów (62 proc.). Najmniej istotne jest dla Millenialsów i Generacji Z (po 45 proc.).

Badanie gfknewron Consumer jest oparte na powtarzanych co kwartał wywiadach na grupie 1000 osób, które dokonały zakupu sprzętu technologicznego w poprzednich 3 miesiącach. Dotyczy 8 kategorii, w których znajdują się takie produkty jak telewizory, smartfony, tablety, laptopy, drukarki, pralki, lodówki i odkurzacze.

 

Samsung prezentuje wizję rozwoju Galaxy AI w swoich produktach i usługach podczas MWC 2024

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Feardemic rozbudowuje portfolio gier, liczy na poszerzenie grona odbiorców.

Feardemic - spółka-córka Bloober Team i wydawca gier z gatunku horror - poszerza swoje portfolio wydawnicze, aby trafić do większej grupy odbiorców, poinformował CEO...

Warszawski Instytut Bankowości/Związek Banków Polskich: 86% Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając...

Liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki (54%), wyprzedzając tym samym firmy technologiczne (31%) oraz wojsko i policję (30%), wynika z badania "Postawy Polaków wobec...

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, które ma zajmować się wyłącznie problemami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, poinformował premier Mateusz Morawiecki. Planowane są zmiany ustawy o...

Biuro Informacji Kredytowej: Wartość pożyczek od firm pożyczkowych wzrosła o 119,9%...

Firmy pożyczkowe udzieliły w czerwcu finansowania na kwotę 661 mln zł (wzrost o 119,9% r/r), wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Średnia wartość...

Huawei podczas International Automobile Industry Exhibition w Szanghaju ogłosił rozpoczęcie sprzedaży...

Huawei rusza ze sprzedażą na chińskim rynku pierwszego samochodu z technologią Huawei na pokładzie. Od środy 21 kwietnia, elektryczny samochód SERES SF5 będzie dostępny...

Najnowsze

Poważna luka bezpieczeństwa w procesorach Apple

Badacze z kilku amerykańskich uczelni (m.in. University of Texas w Austin i University of California, Berkeley) odkryli poważną lukę w zabezpieczeniach chipów Apple M1...

Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s za...

Cisco ogłosiło sukces, jakim jest przesył danych z prędkością 800 Gb/s transatlantyckim kablem komunikacyjnym Amitié, który biegnie przez 6 234 km - z Bostonu...

Snowflake współpracuje z NVIDIA, aby dostarczyć klientom kompleksową platformę AI

Snowflake, firma oferująca Chmurę Danych, ogłosiła na konferencji NVIDIA GTC rozszerzoną współpracę z firmą NVIDIA. Jej efektem będzie wzmocnienie pozycji klientów korporacyjnych dzięki platformie...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud, pierwszym na...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud. Będzie to pierwszy w sektorze bankowym system Enterprise Resource Planning (ERP) działający całkowicie w chmurze....

OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service inicjując...

Grupa OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury publicznej, liczącej ponad 40...