Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-120Dni -15Godzin -56Minut -8Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Hity tegorocznego Czarnego Piątku. Analitycy GfK podtrzymują swoją październikową prognozę, iż na koniec br. globalny rynek technicznych dóbr konsumpcyjnych osiągnie wartość 1 038 mld euro!

Mariusz Laurisz
Mariusz Laurisz
Z branżą nowych technologii związany od ponad dwóch dekad. Od czterech lat Redaktor Naczelny oraz Wydawca magazynu IT Reseller Polska.

Powiązane

Na wielu rynkach, zwłaszcza obu Ameryk i Europy, Black Friday to największe doroczne wydarzenie handlowe. W ubiegłym roku przychody osiągnięte w tzw. Czarnym Tygodniu wzrosły o 12 proc. Analitycy GfK nie przewidują porównywalnego skoku w 2020 r. Prognozy zakładają zwiększenie popytu spowodowane utrzymywaniem się organizacji życia podporządkowanej pandemii. Większość czasu nadal spędzamy w domach, co powoduje stałe duże zapotrzebowanie na sprzęt komputerowy, biurowy, domowej rozrywki, do przygotowywania posiłków czy sprzątania. Analitycy GfK podtrzymują swoją październikową prognozę, iż na koniec br. globalny rynek technicznych dóbr konsumpcyjnych osiągnie wartość 1 038 miliardów euro (łącznie z Ameryką Północną).

 

Ostatnie miesiące roku to tradycyjnie szczyt sezonu sprzedażowego dla producentów i sprzedawców, zwłaszcza w branży elektroniki użytkowej, biurowej, AGD, RTV. Biorąc pod uwagę, że w wielu krajach ponownie wprowadzono szereg obostrzeń w związku z pandemią, obroty w tzw. Czarnym Tygodniu, w jeszcze większym stopniu niż zazwyczaj, zadecydują o tym, czy tego roku biznes nie będzie musiał spisać na straty.

 

 

Trzy trendy, które ukształtują popyt w końcówce roku

Trend #1 – praca zdalna

Spośród wszystkich trendów największe znaczenie dla sprzedaży urządzeń ma zdalna praca z domu. Według badania GfK „Consumer Life Global 2020” latem 2020 r. siedem na dziesięć osób pracowało lub studiowało zdalnie przynajmniej jeden dzień w tygodniu. Ponieważ nadal jest to częsta sytuacja, wciąż utrzymuje się wzmożony popyt na sprzęt IT i urządzenia biurowe, w tym komputery. Analizy danych sprzedażowych monitorowanych przez GfK wskazują, że w 2020 r. globalne obroty w tej kategorii mogą wzrosnąć o 15 proc. Każdego roku w Europie (w tym w krajach WNP) sprzedaje się około 60 milionów komputerów (łącznie z laptopami i tabletami); w samym 2020 r. rynek w tej kategorii wzrósł o około 20 proc. Oznacza to jednocześnie, że tylko cztery procent z około 300 milionów gospodarstw domowych kupiło już w tym roku dodatkowe urządzenie. Jest więc całkiem prawdopodobne, że pod koniec roku sprzedaż ponownie się wzrośnie. W okresie od maja do sierpnia 2020 r. sprzedaż monitorów wzrosła o 34 procent, natomiast laptopów i zestawów słuchawkowych o 31 procent.

 

 

Trend #2 – zdrowie, dobrostan, higiena

Ten trend nasila się już od kilku lat, lecz pandemia znacznie go wzmocniła. Analitycy GfK oczekują, że sprzedaż smartwatchy, trackerów fitness oraz urządzeń służących do przygotowywania zdrowych i wartościowych posiłków (np. piekarników z funkcją gotowania na parze lub blenderów) istotnie wzrośnie w trakcie Black Friday oraz w tygodniach poprzedzających Boże Narodzenie. Tę prognozę potwierdzają wyniki badania GfK „Consumer Life Global 2020” – 49 proc. respondentów na całym świecie stwierdziło, że aktywnie poszukuje produktów oraz usług, które pomogą im w prowadzeniu zdrowego trybu życia.

 

W odpowiedzi na to producenci odpowiednio zmodyfikowali i dostosowali swoje przekazy reklamowe, uwypuklając specyficzne funkcje produkowanych przez siebie urządzeń. Np. zastosowanie pary w pralkach było dotychczas reklamowane głównie w kontekście oszczędności czasu, który konsumenci muszą przeznaczać na prasowanie. Nadal jest to istotne, lecz pandemia sprawiła, że producenci podkreślają teraz również aspekt higieniczny. Pralki z funkcją pary, która zabija bakterie i wirusy bytujące w odzieży, coraz bardziej zyskują na popularności. Odnosi się to również do oczyszczaczy powietrza, które poprawiają jego jakość podczas całodniowego przebywania w domu. Z danych sprzedażowych GfK wynika, że od maja do sierpnia 2020 r. wolumen sprzedaży pralek z funkcją pary wzrósł o 46 proc., urządzeń do oczyszczania powietrza o 23 proc., a filtrów do wody o 14 proc.

 

 

Trend #3 – posiłki w domu

Wiele osób przebywa obecnie w domu także w godzinach pracy. Poświęcają znacznie więcej czasu na przygotowywanie posiłków i utrzymanie czystości. W okresie od maja do lipca 2020 r. sprzedaż sprzętów kuchennych wzrosła we wszystkich krajach (z wyjątkiem Chin) ponad dwukrotnie.

 

W badaniu GfK „Consumer Life Global 2020” 69 proc. konsumentów przyznało, że przynajmniej raz w tygodniu gotują w domu dla przyjemności ‒ to o 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Według danych sprzedażowych GfK w okresie od maja do sierpnia 2020 r. popyt na sprzęty kuchenne skoczył o 99 proc. Np. sprzedaż kategorii robotów kuchennych z funkcją gotowania wzrosła o 53 proc., a ekspresów do kawy o 39 proc.

 

40 procent konsumentów spędza więcej czasu w internecie

To jak, dlaczego i co konsumenci kupią w Black Friday, Cyber Monday i z okazji Bożego Narodzenia z pewnością będzie w tym roku odbiegać od normy. Pandemia koronawirusa przyspieszyła proces przestawiania się społeczeństwa na cyfrowy styl życia i wielu konsumentów, którzy w innych okolicznościach wybrałoby sklepy stacjonarne, zostało zmuszonych do robienia zakupów przez internet. Był to punkt zwrotny szczególnie dla starszych pokoleń, które wcześniej prawie nie robiły zakupów online. W wielu przypadkach sytuacja zmusiła konsumentów do zmiany nawyków zakupowych.

 

Według badania GfK „Consumer Pulse Global 2020” około 40 proc. respondentów przyznało, że w tym roku spędzają więcej czasu w internecie. Np. w pierwszej połowie 2020 r. około 48 proc. osób kupujących laptopy w Wielkiej Brytanii szukało informacji na temat dostępnych produktów tylko w internecie, 29 proc. przeprowadzało rekonesans zarówno online, jak i offline, a zaledwie 23 proc. zasięgało przed zakupem informacji wyłącznie w sklepie stacjonarnym. Może się okazać, że wzmożone zakupy online obserwowane w trakcie lockdownu, nie będą zjawiskiem okresowym, że wyższy udział transakcji w sklepach internetowych utrzyma się również po ponownym otwarciu sklepów stacjonarnych. Sprzyjać temu będą, nie tylko w nadchodzącym okresie promocji, wysiłki producentów i sprzedawców koncentrujące się na budowaniu lub poprawie istniejących doświadczeń klientów w sferze online.

 

Prezentowane w powyższym komunikacie analizy oparte są na danych pochodzących z Panelu Punktów Sprzedaży Detalicznej GfK (PoS Tracking) regularnie gromadzącego informacje na temat sprzedaży produktów z sektorów elektroniki użytkowej, fotografii, telekomunikacji, IT, wyposażenia biurowego oraz dużego i małego sprzętu gospodarstwa domowego. GfK gromadzi dane z ponad 70 krajowych rynków.

Bank Millennium nawiązał współpracę z Huawei dot. aplikacji dla AppGallery.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Intel rozbudowuje centrum badawczo-rozwojowe w Gdańsku.

Intel rozpocznie rozbudowę gdańskiego kampusu firmy - największego centrum badawczo- rozwojowego Intel w Unii Europejskiej, podał koncern. Prace ruszą na początku roku, a planowany...

All In! Games: Ponad 500 tys. kopii ‘Ghostrunnera’ sprzedało się do...

Gra "Ghostrunner" na 31 grudnia 2020 r. sprzedała się w 500 tys. kopii, podało All In! Games w oparciu o dane cząstkowe oraz liczbę...

Microsoft i SAP ogłosiły partnerstwo dla rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej.

Microsoft i SAP ogłosiły partnerstwo dla rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej, podał koncern. "Microsoft i SAP łączy długoletnia historia współpracy, która zapewniła wielu klientom sprawną i...

NTT Ltd., wiodący światowy dostawca usług technologicznych, ogłasza dziś swoje prognozy...

NTT Ltd., wiodący światowy dostawca usług technologicznych, ogłasza dziś swoje prognozy dotyczące trendów technologicznych „Future Disrupted: 2021”. Prognozy te opierają się na śledzeniu trendów...

OKI reagując na zmiany rynkowe dokonuje przeobrażenia swojego systemu partnerskiego Shinrai!...

OKI reagując na zmiany rynkowe dokonuje przeobrażenia swojego systemu partnerskiego Shinrai (jap. Zaufanie, partnerstwo). Jak w praktyce wygląda obecnie rynek druku, czego mogą oczekiwać...

Najnowsze

Rynek Digital Signage w cieniu pandemii, ubiegły rok uświadomił wszystkim jak...

Etap rozwoju rynku Digital Signage w Polsce, można zobrazować porównując postęp prowadzonych projektów wśród globalnych marek- często dzisiaj prowadzone instalacje w Polsce to te,...

Jedyną stabilną cechą rynków jest zmiana, pandemia przyspieszyła trend digitalizacji i...

Tomasz Klewinowski, Sales Director, IT Business, Samsung Electronics Polska oraz Tomasz Bukowski, B2B Sales Manager, Samsung Electronics Polska, przekonują, że pandemia przyspieszyła trend digitalizacji...

Wydajność, stabilność, łatwość zarządzania – HPE OEM program, który pomaga uczestnikom...

Dzięki szerokiej ofercie produktów i usług oraz największej sieci partnerów zapewniających pomoc techniczną w branży, HPE OEM jest programem chętnie wybieranym przez firmy tworzące...

Wideokonferencje okiem eksperta. Jak skutecznie zbudować system do wideokonferencji? Czy ta...

Jak skutecznie zbudować system do wideokonferencji w firmie? Czy ta forma komunikacji będzie się upowszechniała także po 2020 roku? Na te pytania odpowiada Cyprian...

Acer wypuszcza Chromebooki dla sektora edukacyjnego. Wśród nich model na procesorze...

Dopiero co zakończył się CES 2021 i byłem pewien, że nowych notebooków przez jakąś chwilę nie zobaczymy. Otóż nie! Acer właśnie zapowiedział pojawienie się...