Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-159Dni -15Godzin -11Minut -31Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Krajowy Rejestr Długów: 62,3% Polaków uważa, że pandemia zwiększyła ryzyko wyłudzenia danych osobowych.

Powiązane

Blisko 2/3 (62,3%) Polaków uważa, że w trakcie pandemii są bardziej narażeni na wyłudzenie danych osobowych, wynika z raportu “Ochrona danych osobowych w czasie pandemii” przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów i serwis ChronPESEL.pl.

Przygotowany w grudniu 2020 r. raport porównuje wyniki badań przeprowadzonych w trakcie I i II fali epidemii na zlecenie KRD i serwisu ChronPESEL.pl. Obecnie prawie 2/3 Polaków (62,3%) uważa, że w trakcie pandemii są bardziej narażeni na wyłudzenie danych osobowych. To więcej niż w kwietniu 2020 r., kiedy przeprowadzona została pierwsza edycja badania. Dodatkowo ponad połowa (50,9%) ankietowanych jest zdania, że jesienią wzrosło natężenie prób mających na celu wyłudzenie danych, podano.

Blisko 85% Polaków śledzi informacje na temat zagrożeń i wyłudzeń w trakcie pandemii. Porównując jednak wyniki I i II fali, widać wyraźny spadek zaangażowania. O ile w kwietniu 2020 r. informacji na ten temat samodzielnie wyszukiwało ponad 60% badanych, o tyle 6 miesięcy później w ten sposób postępowała połowa (51,2%) obywateli.

“Obecnie przestępcy najczęściej podszywają się pod różne instytucje zaangażowane w walkę z pandemią, np. Ministerstwo Zdrowia, policję, sanepid lub popularne firmy z branży e-commerce, która właśnie przeżywa rozkwit. Przeświadczenie o tym, że nie musimy śledzić kolejnych wzmianek o wyciekach, bo już znamy sposób działania przestępców, może okazać się złudne. Otworzy również pole do kolejnych działań oszustów, którzy będą chcieli wykorzystać naszą uśpioną czujność. Tym bardziej, że jak pokazują nasze badania, próby wyłudzenia danych doświadcza coraz więcej ludzi” – powiedział ekspert serwisu ChronPESEL.pl Bartłomiej Drozd, cytowany w komunikacie.

Wyniki badań potwierdzają, że jesienią liczba osób, które doświadczyły próby oszustwa, wzrosła. Otrzymanie podejrzanego telefonu lub wiadomości w postaci SMS-a lub e-maila zadeklarowało 18% badanych. Pół roku wcześniej dotyczyło to co 8. badanej osoby. Należy zwrócić również uwagę na grupę osób, które na to pytanie odpowiedziały “nie wiem”. W drugiej edycji badania ten odsetek wyniósł 12%, o 4 pkt proc. więcej niż w kwietniu 2020 r. Świadczy to nie tylko o większej aktywności przestępców próbujących wyłudzić dane, ale również o tym, że stale rośnie liczba osób, którym trudno zorientować się, czy mają do czynienia z oszustami, czy nie. To, że to grono ciągle się powiększa, potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego w trakcie II fali epidemii, w którym co 6. ankietowany stwierdził, że nie potrafi rozpoznać wiadomości wysyłanych przez przestępców. Pół roku wcześniej problem ten dotyczył 12% respondentów, podkreślono.

Ponad 60% Polaków boi się, że w okresie epidemii koronawirusa ich dane osobowe wpadną w niepowołane ręce. Bardziej niż hakerów, którzy włamią się do ich komputera, obawiają się jednak wycieków danych z urzędów i firm. W trakcie II fali pandemii odsetek ten w porównaniu z początkiem epidemii jest niższy, wciąż jednak podobne obawy wyraża blisko połowa (46,4%) Polaków. Równocześnie można zaobserwować wzrost poziomu lęku przed wyłudzeniami danych w wyniku oszustwa, których boi się prawie 30% badanych, oraz atakami hakerów, które budzą strach u co czwartego obywatela. Powtarzające się w czasie pandemii wycieki pokazują, że te obawy są uzasadnione.

“Ankietowani wskazali, że wysyłane przez oszustów wiadomości najczęściej zachęcały do pobrania załącznika (66,3%), kliknięcia w przesłany link (53,3%) oraz uruchomienia lub instalacji nowej aplikacji (28,3%). Respondenci zwrócili również uwagę na to, że w przesłanych wiadomościach często proszeni byli o przekazanie danych osobowych (20,7%) lub wykonanie przelewu internetowego (20,7%). We wszystkich tych przypadkach scenariusz jest łatwy do przewidzenia. W przypadku kliknięcia w umieszczony odnośnik lub pobrania załączonego pliku na komputerze ofiary zainstalowane zostałoby szkodliwe oprogramowanie, dzięki któremu cyberprzestępcy zyskaliby dostęp do danych i haseł właściciela” – czytamy dalej.

Porównując wyniki badania z początku pandemii z obecnymi, widać wyraźnie, że próby oszustwa poprzez instalację szkodliwego oprogramowania lub wyłudzenia danych nasiliły się podczas II fali epidemii.

Rozwój epidemii oraz towarzysząca mu wyższa aktywność oszustów wpływa dezorientująco na Polaków. Potwierdzają to wyniki badania, które pokazują, że na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy spadła liczba osób, które deklarują, że wiedzą, jak powinny zabezpieczać swoje dane podczas pandemii. Jeszcze w trakcie I fali pewność w tym temacie wykazywało 84,5% badanych. Obecnie prawie co 4. Polak nie wie, w jaki sposób chronić swoje dane osobowe w czasie pandemii, podsumowano.

Ogólnopolskie badanie “Ochrona danych osobowych w czasie pandemii” zostało przeprowadzone w kwietniu i listopadzie 2020 r. przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów BIG SA i serwisu ChronPESEL.pl na próbie 515 osób.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Biuro Informacji Kredytowej: 20% Polaków korzystało lub korzysta z usług chroniących...

Mimo że Polacy mają coraz większą świadomość zagrożeń i skutków kradzieży tożsamości, a 53% respondentów obawia się o bezpieczeństwo danych, z oferty usług zapewniających...

Sprzedaż Carsmile wzrosła o 141% r/r do prawie 2 000 umów...

Carsmile zawarł rekordową liczbę prawie 2 000 umów wynajmu i leasingu samochodów w 2020 r., podała spółka. To wzrost o 141% względem 2019 r.,...

Intel rozbudowuje centrum badawczo-rozwojowe w Gdańsku.

Intel rozpocznie rozbudowę gdańskiego kampusu firmy - największego centrum badawczo- rozwojowego Intel w Unii Europejskiej, podał koncern. Prace ruszą na początku roku, a planowany...

All In! Games: Ponad 500 tys. kopii ‘Ghostrunnera’ sprzedało się do...

Gra "Ghostrunner" na 31 grudnia 2020 r. sprzedała się w 500 tys. kopii, podało All In! Games w oparciu o dane cząstkowe oraz liczbę...

Microsoft i SAP ogłosiły partnerstwo dla rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej.

Microsoft i SAP ogłosiły partnerstwo dla rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej, podał koncern. "Microsoft i SAP łączy długoletnia historia współpracy, która zapewniła wielu klientom sprawną i...

Najnowsze

Finansowanie zewnętrzne jako ratunek dla firm logistycznych, FMCG i sprzedawców na...

W czasie, gdy polska gospodarka stoi w obliczu trudnych wyzwań epidemiologicznych, a lokalne firmy mają problemy z płynnością finansową, pomocną dłoń wyciągają podmioty oferujące...

Nowe chmury branżowe oferują punkt startowy dla innowacji

W ciągu ostatniego roku na całym świecie doświadczyliśmy dramatycznych wstrząsów. Firmy z każdej branży skorzystały z technologii cyfrowych w celu zapewnienia odporności i sprawności niezbędnej...

Brazylia ogłasza swoje zasady aukcji 5G, brak zakazu dla Huawei czy...

Brazylijski regulator telekomunikacyjny Anatel zatwierdził w czwartek zasady aukcji dla sieci 5G. Ma się ona odbyć w tym roku i nie bedzie miała żadnych...

Beyond.pl podpisuje umowę partnerską z Hewlett Packard Enterprise i uruchamia usługi...

Beyond.pl, dostawca usług kolokacji i chmury w Polsce i Europie, ogłasza uruchomienie usług chmurowych opartych na HPE GreenLake. Dzięki HPE GreenLake klienci korzystający z...

“Technologia 5G musi stale ewoluować, aby stać się motorem digitalizacji dla...

Technologia 5G musi stale ewoluować, aby stać się motorem digitalizacji dla całej globalnej gospodarki – przekonywał na MWC Shanghai 2021 w ramach sesji dyskusyjnej...