Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-124Dni -15Godzin -56Minut -27Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Po premierze “Cyberpunka 2077” akcje Grupy kapitałowej CD Projekt tracą na wartości. Wyjaśniamy co się stało.

Krzysztof Bogacki
Krzysztof Bogacki
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Powiązane

Wprawdzie gry to nie jest “nasz” temat, jednak w biznesowym ujęciu ostatnie kilka dni jest niezwykle ciekawych właśnie za sprawą gier. A właściwie jednej gry, która (jak wynika z większości ukazujących się na świecie recenzji, słusznie) jest na ustach całego świata. “Cyberpunk 2077” – gra autorstwa polskiego studia CD Projekt Red, to znakomity przykład przerostu oczekiwań inwestorów. 

Żebym nie został źle zrozumiany, już teraz wyjaśniam – nie oceniam samej gry. Nie grałem w nią, w pełni świadomie zresztą, zaczekam jakiś czas, pewnie kilka miesięcy, aż ten tytuł nieco “dojrzeje” (co jest eufemistycznym określeniem na “autorzy załatają wszystkie szczególnie widoczne błędy”). Widzę jednak co dzieje się z akcjami CD Projekt jako grupy.

Wykres jest tu bezlitosny. Pierwsze głębokie tąpnięcie w wartości akcji pokrywa się z zejściem informacyjnego embargo na recenzje “Cyberpunka 2077”. Te wprawdzie były w olbrzymiej większości bardzo pozytywne, a mimo to cena akcji zaczęła spadać. Dlaczego?

“Cyberpunk” padł ofiarą systemu ocen

Przyczyna może leżeć w pewnym problematycznym sposobie oceniania gier (czy produktów w ogóle) w recenzjach medialnych. Chociaż przy popularnej punktacji od 1 do 10 gra, którą recenzent uznaje za przeciętną (a więc nie złą, nie doskonałą, po prostu idealnie średnią) powinna otrzymać 5 punktów (tak podpowiada matematyka), to jednak taki wynik przywykło się traktować jako zarezerwowany dla wyjątkowo złych tytułów. “Średniaki” dostają raczej 6-7 punktów, a wartość maksymalna bywa przyznawana nader często. Pamiętam jak kontrowersyjne wydało się, gdy ponad 20 lat temu pierwszą “10” przyznało grze Unreal pismo CD-Action. Pojawiły się głosy, że nic i nikt nie zasługuje na taką ocenę i że zaburzy to system oceniania. Z czasem “10” w całym systemie oceniania zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu. Jak to się wiąże z “Cyberpunkiem 2077”?

Otóż wielu recenzentów nie uznało, że gra zasługuje na ocenę maksymalną. Nie ze względu na wykreowany świat (podobno rewelacyjny i rozległy), nie ze względu na fabułę (ponoć świetną), czy model rozgrywki. Te elementy przemawiają akurat na korzyść dzieła CD Projekt RED. Wadą są natomiast liczne błędy. Gra opisywana w recenzjach okazała się nie do końca gotowa, wciąż pełna niedoróbek. To wpłynęło na jej niemal-idealną (ale nie idealną) ocenę. 9/10 czy 90/100 to nie jest to, czego oczekiwano. “Miało być” 11/10 i każdy możliwy znaczek jakości. 

Wartość recenzenckiej “10” to zresztą osobny i interesujący temat, bo dotyczy nie tylko gier, ale i sprzętu. Ja na łamach IT Reseller przyjąłem zasadę oceniania urządzeń opisowo. Być może to zbyt długa, za mało uproszczona forma dla współczesnego internetu, ale jestem zdania, że uczciwsza. Zamiast przepychać się z producentem np. o ocenę “5” dla średniego sprzętu, wolę dokładnie opisać jego wady i zalety. Gdybym natomiast przyznał owe “5”, to dla współczesnego odbiorcy oznacza to mniej więcej “nie nadaje się do użytku, trzymać się z daleka” – tak bardzo przesunęła nam się percepcja ocen. A przecież już “6” powinno oznaczać, że dana rzecz wyrasta nieco ponad przeciętność.

To nadal może być wybita gra

Nie mam wątpliwości – jeśli miałbym akcje grupy CD Projekt – byłbym daleki od panicznego ich sprzedawania. “Wiedźmin 3: Dziki Gon”, będący dziełem tego samego studia w chwili premiery też nie był grą idealnie dopracowaną. Dziś dla milionów graczy na całym świecie, w tym dla mnie, jest niedoścignionym jak dotąd wzorem – tytułem wybitnym na każdej płaszczyźnie.

Dla mniej grających czytelników dodam tylko, że czas zacząć patrzyć na gry podobnie jak na kino. Są lepsze, są gorsze, są te skierowane do różnych odbiorców. W inny tytuł zagra 8-letni chłopiec, w inną pracownik fizyczny po 30, a w inną dekadę starszy informatyk. Tak jak do kina chodzimy (czy raczej chodziliśmy jeszcze rok temu) na różne filmy, tak grywamy w różne gry. I tak jak w kinie, wśród gier bywają tytuły wybitne. Takim jest “Wiedźmin 3” i mam przeczucie, że CD Projekt RED zadba o to, by tak też zapamiętano “Cyberpunka 2077”. Dziś o początkowych kłopotach i koszmarnie wysokich wymaganiach sprzętowych pierwszej z gier nikt już nie pamięta. Za to miliony ludzi na świecie uronią łzę przy “Pieśni Priscilli” czy poczują nutkę nostalgii z “Wilczą kołysanką”.

 

CD Projekt ma ponad 8 mln szt. przedpremierowych zamówień gry ‘Cyberpunk 2077’.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Intel rozbudowuje centrum badawczo-rozwojowe w Gdańsku.

Intel rozpocznie rozbudowę gdańskiego kampusu firmy - największego centrum badawczo- rozwojowego Intel w Unii Europejskiej, podał koncern. Prace ruszą na początku roku, a planowany...

All In! Games: Ponad 500 tys. kopii ‘Ghostrunnera’ sprzedało się do...

Gra "Ghostrunner" na 31 grudnia 2020 r. sprzedała się w 500 tys. kopii, podało All In! Games w oparciu o dane cząstkowe oraz liczbę...

Microsoft i SAP ogłosiły partnerstwo dla rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej.

Microsoft i SAP ogłosiły partnerstwo dla rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej, podał koncern. "Microsoft i SAP łączy długoletnia historia współpracy, która zapewniła wielu klientom sprawną i...

NTT Ltd., wiodący światowy dostawca usług technologicznych, ogłasza dziś swoje prognozy...

NTT Ltd., wiodący światowy dostawca usług technologicznych, ogłasza dziś swoje prognozy dotyczące trendów technologicznych „Future Disrupted: 2021”. Prognozy te opierają się na śledzeniu trendów...

OKI reagując na zmiany rynkowe dokonuje przeobrażenia swojego systemu partnerskiego Shinrai!...

OKI reagując na zmiany rynkowe dokonuje przeobrażenia swojego systemu partnerskiego Shinrai (jap. Zaufanie, partnerstwo). Jak w praktyce wygląda obecnie rynek druku, czego mogą oczekiwać...

Najnowsze

Za nami niezwykła gala HP Partner Excellence Award 2020! HP Inc...

HP Inc Polska przyzwyczaiło nas już, że robi dość niezwykłe wydarzenia dla partnerów. Rok temu otrzymaliśmy galę w konwencji komiksowo-superbohaterskiej, podsumowanie minionego roku było...

Citrix przejmuje firmę Wrike, szybko rozwijającej się i uznanej organizacji, tworzącej...

Citrix Systems, Inc. poinformwał o zawarciu ostatecznej umowy przejęcia firmy Wrike, szybko rozwijającej się i uznanej organizacji, tworzącej rozwiązania do zarządzania pracą zespołową SaaS....

Intel podsumowuje Q4 2020. W czwartym kwartale minionego roku zanotowano wzrost...

Intel ogłosił swoje wyniki za czwarty kwartał 2020 r. Zanim przejdziemy do szczegółów, warto podkreślić, że mimo iż w sieci regularnie można natknąć się...

Wiodący dostawcy infrastruktury chmurowej i operatorzy centrów danych utworzyli pakt na...

Rok po przyjęciu Europejskiego Zielonego Ładu (European Green Deal) wiodący dostawcy infrastruktury chmurowej i operatorzy centrów danych utworzyli pakt na rzecz neutralnych klimatycznie centrów...

Inwestycje w data center kluczowe dla rozwoju. Jak w ciągu najbliższych...

Jak pokazał 2020 rok, przewidywania dotyczące dalszego rozwoju światowej gospodarki w obecnych, pandemicznych czasach, to bardzo trudne wyzwanie. Wybuch pandemii COVID-19 okazał się dla...