Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-604Dni -12Godzin -34Minut -7Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Polski biznes wciąż na drodze do zrównoważonego rozwoju, istnieje zauważalna różnica pomiędzy deklaracjami a realnymi działaniami.

Mariusz Laurisz
Mariusz Laurisz
Z branżą nowych technologii związany od ponad dwóch dekad. Od czterech lat Redaktor Naczelny oraz Wydawca magazynu IT Reseller Polska.

Powiązane

Wyniki badania EY – Czy polski biznes jest zrównoważony? – wskazują, że w zakresie zrównoważonego rozwoju (ZR) istnieje zauważalna różnica pomiędzy deklaracjami a realnymi działaniami. Pomimo, że 90% przedsiębiorstw twierdzi że ich misja zawiera aspekty związane z ESG, to już tylko 67% realizuje je w codziennej aktywności. Co więcej, jedynie 48% firm przełożyło założenia strategii ZR na poszczególne obszary funkcjonowania biznesu. Jako główne czynniki motywacyjne wymieniane są oczekiwania konsumentów (71%) oraz partnerów handlowych (59%). Równocześnie jedynie 17% ankietowanych przedsiębiorstw publikuje raporty dotyczące ESG. Presja na ten aspekt będzie jednak rosnąć, gdyż już dla 57% organizacji istotne jest czy wybrany przez nich kontrahent spełnia kryteria zrównoważonego rozwoju.

Wyniki badania EY – Czy polski biznes jest zrównoważony? – wskazują, że największym wyzwaniem dla polskich firm jest przejście z fazy koncepcji do wdrożenia konkretnych rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju (ZR). Aż 90% ankietowanych organizacji deklaruje, że ZR jest uwzględniony w misji firmy. Jednocześnie tylko w 67% przedsiębiorstw działania z zakresu ESG są brane od uwagę w codziennej działalności. Przeważnie takie deklaracje są składane przez firmy notowane na giełdzie (84%) oraz zatrudniające ponad 300 osób (77%).

 

– Polski biznes chce być postrzegany jako zrównoważony. Śledząc dotychczasowe starania firm w naszym kraju, można zaobserwować wiele zielonych deklaracji i dbania o wizerunek, ale niestety mało realnych zmian. Szlaki przecierają lokalne oddziały międzynarodowych organizacji. Rodzime przedsiębiorstwa często potrzebują jeszcze czasu aby z poziomu deklaracji przejść do możliwości zademonstrowania efektów wprowadzonych zmian – mówi Jarosław Wajer, Partner EY Polska, Lider Doradztwa w zakresie Sustainability w regionie CESA.

 

Motywacja – przede wszystkim presja rynku i regulatorów

Współczesne przedsiębiorstwa, aby zdobywać zaufanie klientów oraz partnerów biznesowych, muszą wychodzić poza ścisłe ramy regulacyjne. Widać to szczególnie w obszarze ochrony środowiska naturalnego, gdzie aż 86% ankietowanych organizacji wskazało że krajowe oraz unijne przepisy prawne są głównym motywatorem do działania. Wymagania wewnętrzne, wynikające ze strategii firmy, uzyskały niemal trzy razy mniej wskazań (31%).

Jednocześnie oczekiwania stawiane obecnie firmom i sposób, w jaki komunikują się z rynkiem diametralnie się zmieniły. Ograniczenie się wyłącznie do zgodności z regulacjami jest już niewystarczające. Szerokie działania podejmowane przez firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju są przede wszystkim odpowiedzią na oczekiwania konsumentów (71%) oraz partnerów handlowych (59%). Szczególną korzyścią z włączenia aspektów ESG w strategię biznesową jest możliwość tworzenia nowych, bardziej zrównoważonych produktów i usług, co może odegrać znaczącą rolę w procesie budowania przewagi konkurencyjnej.

Równocześnie, wymieniając czynniki motywujące do wdrażania zmian, jedynie 36% ankietowanych organizacji wskazało na inwestorów, a 22% na instytucje finansowe. Należy spodziewać się, że presja ze strony rynków finansowych również na polskim rynku będzie rosła, gdyż coraz więcej podmiotów wiąże swoje cele ze zrównoważonym rozwojem. W efekcie zdobycie zewnętrznego finansowania, na korzystnych warunkach, bez wdrożenia konkretnych działań z zakresu ESG będzie coraz trudniejsze.

 

Rys. 1. Najważniejsze motywy zaangażowanie w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju

 

Jednym z efektów rosnącej transparentności może być również coraz dokładniejsza weryfikacja partnerów biznesowych. Globalne korporacje szukają kontrahentów, którzy nie tylko posiadają przejrzystą politykę w zakresie zrównoważonego rozwoju, ale stosują te same kryteria wobec swoich poddostawców. Wyniki badania EY wskazują, że już teraz dla 57% ankietowanych firm w Polsce kryteria ZR odrywają istotną rolę w procesie wyboru partnerów biznesowych.

 

– Współcześni konsumenci indywidualni i klienci B2B patrzą szeroko. Konieczność zachowania zgodności z procedurami regulacyjnymi jest dla nich więcej niż oczywista. Oni wymagają więcej. Stwarza to dla przedsiębiorstw ogromną szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Przeprowadzenie transformacji biznesowej zgodnej z ideą zrównoważonego rozwoju umożliwi zbudowanie długoterminowej wartości dla firmy oraz zabezpieczenie jej przyszłych przychodów. Brak działań będzie nieuchronnie zamykał kolejne biznesowe szanse na rozwój  – dodaje dr Marcin Witkowski, menedżer EY Polska, ekspert transformacji strategicznej i zrównoważonego rozwoju.

 

ESG oznacza kompleksowość. Wiele firm o tym zapomina.

Osiąganie założeń w zakresie zrównoważonego rozwoju wymaga kompleksowego podejścia we wszystkich obszarach ESG. Skupienie uwagi wyłącznie na aspekcie z zakresu ochrony środowiska naturalnego, nie pozwala jeszcze określać przedsiębiorstwa jako w pełni zrównoważonego. Fakt, że jedynie 48% ankietowanych organizacji potwierdziło, że założenia strategii ZR zostały przełożone na poszczególne obszary funkcjonowania biznesu, może stanowić potwierdzenie częstego braku spójności i konsekwencji w planowanych działaniach.

Wyniki badania EY – Czy polski biznes jest zrównoważony – uwypuklają również znaczącą dysproporcję w podejściu firm do różnych aspektów ESG. Aktualnie 27% przedsiębiorstw nie uwzględniło w swojej strategii na najbliższe 2-3 lata celów z zakresów przeciwdziałania zmianom środowiskowym. To o 14 punktów procentowych mniej niż w przypadku celów finansowych oraz 11 punktów procentowych mniej niż w obszarze ładu korporacyjnego. Wskazuje to, że wiele organizacji ma przed sobą jeszcze daleką drogę do zachowania spójnego podejścia na wszystkich poziomach organizacji. W tym procesie kluczową rolę odgrywa właśnie odpowiednio zaprojektowany ład korporacyjny, który warunkuje efektywne wdrożenie strategii z zakresu zrównoważonego rozwoju. To również element, na który zwracają szczególną uwagę interesariusze z rynków finansowych.

 

Rys 2. Czy w zapisach strategii w obszarze zrównoważonego rozwoju firmy na najbliższe 2-3 lata znajdują się cele:

 

Aktualnie jedynie 17% organizacji przedstawia raporty dot. danych niefinansowych. Ten odsetek rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa. Raporty z zakresu ESG publikuje 34% ankietowanych przedsiębiorstw zatrudniających więcej niż 300 pracowników oraz 47% osiągających przychody przekraczające 500 milionów złotych.

W najbliższej przyszłości należy spodziewać się zmiany tej sytuacji. Będzie to wynikać między innymi z presji rynku, gdyż aktualny poziom przekazywanych przez przedsiębiorstwa informacji na temat zrównoważonego rozwoju nie zaspokaja potrzeb interesariuszy. Jednocześnie w życie wchodzą unijne zmiany takie jak dyrektywa CSRD, które znacząco rozszerzają zakres organizacji, które będą musiały obligatoryjnie składać raporty.

 

– Polskie przedsiębiorstwa utożsamiają zrównoważony rozwój z działaniami o charakterze środowiskowym lub prospołecznym. Angażując się w te obszary, niezależnie czy w wyniku zmian prawnych czy presji konsumenckiej, zyskują przeświadczenie, że działają zgodnie z zasadami ESG. Zapominają niestety o aspektach związanych z ładem korporacyjnym.. Konsekwencją może być negatywna weryfikacja przez międzynarodowych partnerów biznesowych prowadzających swoją działalność w oparciu o szersze standardy lub mniej przychylne podejście inwestorów w momencie chęci pozyskania zewnętrznego finansowania. Myśląc o zrównoważonym rozwoju warto temat traktować kompleksowo i spójnie wewnętrznie – podsumowuje Jarosław Wajer, Partner EY Polska, Lider Doradztwa w zakresie Sustainability w regionie CESA.

Technologia 5G zrewolucjonizuje wiele branż. Wciąż cierpimy na brak ekspertów, Capgemini jest gotowe zatrudniać profesjonalistów 3G lub 4G, których doszkoli pod kątem 5G.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Feardemic rozbudowuje portfolio gier, liczy na poszerzenie grona odbiorców.

Feardemic - spółka-córka Bloober Team i wydawca gier z gatunku horror - poszerza swoje portfolio wydawnicze, aby trafić do większej grupy odbiorców, poinformował CEO...

Warszawski Instytut Bankowości/Związek Banków Polskich: 86% Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając...

Liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki (54%), wyprzedzając tym samym firmy technologiczne (31%) oraz wojsko i policję (30%), wynika z badania "Postawy Polaków wobec...

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, które ma zajmować się wyłącznie problemami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, poinformował premier Mateusz Morawiecki. Planowane są zmiany ustawy o...

Biuro Informacji Kredytowej: Wartość pożyczek od firm pożyczkowych wzrosła o 119,9%...

Firmy pożyczkowe udzieliły w czerwcu finansowania na kwotę 661 mln zł (wzrost o 119,9% r/r), wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Średnia wartość...

Huawei podczas International Automobile Industry Exhibition w Szanghaju ogłosił rozpoczęcie sprzedaży...

Huawei rusza ze sprzedażą na chińskim rynku pierwszego samochodu z technologią Huawei na pokładzie. Od środy 21 kwietnia, elektryczny samochód SERES SF5 będzie dostępny...

Najnowsze

IFS przejmuje rolę kompasu w drodze do cyfrowej transformacji przedsiębiorstw! W...

Konferencja IFS Connect 2022 odbędzie się w dniach 8-9 czerwca 2022 w Hotelu Vienna House Andel`s w Łodzi. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji IFS Connect...

Asbis podpisał umowę dystrybucyjną z firmą ExaGrid obejmującą 15 krajów. ...

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu...

Wzrosła liczba cyberataków na firmy w Polsce. Firmy zaczynają inwestować w...

W 2021 roku aż 69% firm w Polsce odnotowało przynajmniej jeden incydent polegający na naruszeniu bezpieczeństwa. Przedsiębiorstwa najbardziej obawiają się zagrożeń ze strony szeroko...

Samsung Electronics Polska ponownie uznany w rankingu Poland’s Best Employers 2022...

Samsung Electronics Polska ponownie został uznany za jednego z najlepszych pracodawców w Polsce. Firma wygrała drugą edycję rankingu Poland's Best Employers 2022 w kategorii...

Veeam przedstawia plan rozwoju i ogłasza zajęcie współdzielonego pierwszego miejsca w...

Veeam, lider rynku nowoczesnej ochrony danych, w tym rozwiązań do tworzenia kopii zapasowych, odzyskiwania danych i zarządzania nimi, otworzył dziś swoją coroczną konferencję VeeamON 2022,...