Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-434Dni -6Godzin -55Minut -23Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Polskie MŚP w cyfrowym ogonie Europy. Czego potrzebujemy, by nadgonić już nie tyle Zachód, co naszych sąsiadów w regionie?

Mariusz Laurisz
Mariusz Laurisz
Z branżą nowych technologii związany od ponad dwóch dekad. Od czterech lat Redaktor Naczelny oraz Wydawca magazynu IT Reseller Polska.

Powiązane

Dla blisko 80 proc. firm z sektora MŚP podczas wdrażania oprogramowania do zarządzania biznesem kluczowe jest profesjonalne doradztwo oraz kompleksowe wsparcie ze strony dostawcy. Kwestie finansowe mają drugorzędne znaczenie. Takie wnioski płyną z raportu Symfonii, producenta oprogramowania dla sektora MŚP, w którym zapytano małe i średnie firmy o rozwiązania, które usprawniłyby proces cyfryzacji.

 

75 proc. małych i średnich firm cyfryzuje swój biznes, większość postrzega ten proces jako źródło korzyści. Niemniej wchodzenie na ścieżkę digitalizacji jest różne w zależności od specjalizacji. Cyfryzację księgowości i sprzedaży deklaruje odpowiednio 67,5 proc. oraz 59,2 proc. firm, ale pozostałe specjalizacje wypadają już znacznie słabiej. Cyfrowe wsparcie marketingu ma 28 proc. badanych przedsiębiorstw, cyfrowe zarządzanie zasobami ludzkimi 26,5 proc., cyfrową logistykę 23,5 proc., a produkcję zaledwie 12,2 proc. Potencjał do rozwoju cyfryzacji w MŚP jest zatem ogromny.

 

Cyfryzacja przedsiębiorstw w Polsce przyspieszyła i to znacznie, ale to nadal za mało, by nadgonić dystans jaki dzieli nas od reszty Europy. Komisja Europejska w listopadzie 2021 roku opublikowała najnowszy ranking indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI). I niestety spadliśmy w nim w stosunku do roku ubiegłego o jedną lokatę, zajmując dopiero 24 miejsce na 27 klasyfikowanych państw Unii Europejskiej. Za nami są już tylko Grecja, Bułgaria i Rumunia, a więc wyprzedają nas wszystkie kraje bałtyckie, Czechy, Słowacja. W kategorii „integracji cyfrowych technologii w działalności przedsiębiorstw” szacuje się, że około 52 proc. polskich firm osiągnęło co najmniej podstawowy poziom cyfryzacji. Unijna średnia to 60 proc.. Z kolei z rozwiązań chmurowych korzysta 15 proc. przedsiębiorstw, przy średniej 26 proc. w całej Wspólnocie. To ogromne dysproporcje – komentuje Piotr Ciski, prezes zarządu Symfonii, producenta oprogramowania dla firm z sektora MŚP.

 

MŚP potrzebuje większego wsparcia w cyfryzacji

Raport Symfonii ukazuje, że potrzeby sektora MŚP w zakresie cyfryzacji nie sprowadzają się wyłącznie do kwestii finansowych. Odpowiadając na pytanie „Które rozwiązania usprawniające cyfryzowanie biznesu byłyby pomocne dla firm?” aż 79 proc. badanych wskazało na profesjonalne doradztwo. Sektor MŚP jest mocno zróżnicowany, podobnie jak oferta rynkowa oprogramowania i szerzej technologii dla biznesu. Dlatego wchodząc na nowe dla wielu firm tory – cyfrowego zarządzania biznesem, zarządzający oczekują pomocy w ocenie i wyborze najlepiej dopasowanych do ich potrzeb rozwiązań. W tym takich, które wraz ze zmieniającymi się potrzebami firmy w przypadku np. wzrostu czy spadku zamówień nadal będą spełniały swoją rolę.

 

Idąc dalej w procesie transformacji cyfrowej, kolejne 78,2 proc. przedsiębiorstw oczekuje kompleksowego wsparcia samej instalacji oprogramowania. Dobre wdrożenie rozwiązań IT, uwzględniające zarówno pomoc czysto technologiczną, jak i szkoleniową, jest kluczowe, by całe cyfryzacyjne przedsięwzięcie się powiodło. Sami przedsiębiorcy wskazują w badaniu na takie bariery wdrożeniowe, jak: czas, jaki trzeba poświęcić na wprowadzenie nowych rozwiązań; trudności w integracji nowej technologii z już stosowanymi w firmie; niechęć pracowników do zmian. Te trzy bariery były wymieniane jako największe wyzwania w procesie cyfryzacji biznesu.

 

Rozwiązania związane z finansowaniem cyfryzacji

Co ciekawe, zaledwie 2,2 proc. firm z sektora MŚP wskazuje brak środków finansowych jako wyłączną barierę powstrzymującą przed inwestycjami w cyfryzację. Dla pozostałych kwestie kosztów i wsparcia w tym obszarze są tylko jednym z problemów, którym muszą stawić czoła. W odpowiedzi na pytanie o finanse 70,5 proc. badanych przedsiębiorców wskazało, że pomocna w cyfryzacji byłaby możliwość bezzwrotnego finansowania inwestycji, 68 proc. jako pomocne widzi rabaty na wdrożenie technologii informatycznej, 54 proc. liczyłoby na długie odroczenie płatności. Pozostałe propozycje – ułatwienie w otrzymaniu leasingu lub kredytu oraz abonament na technologię informatyczną zamiast zakupu na własność jako pomocne wskazało odpowiednio 41,8 proc. oraz 40,2 proc. badanych firm.

 

Rynek oferuje obecnie coraz więcej możliwości finansowania cyfryzacji. Poza kredytami, leasingami i funduszami europejskimi pojawiły się także rozwiązania abonamentowe, które obniżają barierę finansową korzystania z cyfrowych rozwiązań, zwłaszcza wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Ten sektor potrzebuje obecnie wsparcia merytorycznego i zrozumienia specyfiki ich działalności oraz sytuacji rynkowej, stąd tak duże zainteresowanie profesjonalnym doradztwem oraz kompleksowym wsparciem mówi Piotr Ciski, prezes zarządu Symfonii.

 

Badanie „Inwestycje w technologie w dobie pandemii. Nowe wyzwania MŚP: cyfryzować czy oszczędzać?” zostało zrealizowane przez Keralla Research Instytut Badań i Rozwiązań B2B, w dniach 21.06-06.08.2021 r., na ogólnopolskiej próbie losowo-kwotowa 400 małych (10-49) i średnich firm (50-249) o typ działalności: usługi, handel, produkcja; techniką CATI.

 

IT RESELLER nr. 341/2021 “EPSON BYŁ EKOLOGICZNY, ZANIM STAŁO SIĘ TO MODNE” – podkreśla Krzysztof Modrzewski, National Sales Manager w Epson Poland.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Feardemic rozbudowuje portfolio gier, liczy na poszerzenie grona odbiorców.

Feardemic - spółka-córka Bloober Team i wydawca gier z gatunku horror - poszerza swoje portfolio wydawnicze, aby trafić do większej grupy odbiorców, poinformował CEO...

Warszawski Instytut Bankowości/Związek Banków Polskich: 86% Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając...

Liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki (54%), wyprzedzając tym samym firmy technologiczne (31%) oraz wojsko i policję (30%), wynika z badania "Postawy Polaków wobec...

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, które ma zajmować się wyłącznie problemami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, poinformował premier Mateusz Morawiecki. Planowane są zmiany ustawy o...

Biuro Informacji Kredytowej: Wartość pożyczek od firm pożyczkowych wzrosła o 119,9%...

Firmy pożyczkowe udzieliły w czerwcu finansowania na kwotę 661 mln zł (wzrost o 119,9% r/r), wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Średnia wartość...

Huawei podczas International Automobile Industry Exhibition w Szanghaju ogłosił rozpoczęcie sprzedaży...

Huawei rusza ze sprzedażą na chińskim rynku pierwszego samochodu z technologią Huawei na pokładzie. Od środy 21 kwietnia, elektryczny samochód SERES SF5 będzie dostępny...

Najnowsze

Samsung wprowadza do sprzedaży dyski NVMe 980 PRO with Heatsink z...

Samsung wprowadza do sprzedaży dyski NVMe 980 PRO with Heatsink z wbudowanym radiatorem, które sprawdzą się idealnie jako rozszerzenie pamięci np. w konsolach Playstation...

Veracomp – Exclusive Networks Poland SA i Lenovo Polska nawiązują...

Oferta Veracomp wzbogaci się wkrótce o nową, niezwykle istotną markę. Dystrybutor VAD podpisał umowę o współpracy z Lenovo Polska. Pierwsze rozwiązania globalnego giganta, które...

Volvo pracuje nad samochodem, w którym przednia szyba będzie ekranem rozszerzonej...

Volvo od dawna należy do najbardziej innowacyjnych firm samochodowych na świecie, zwłaszcza jeśli chodzi o wprowadzanie najnowszych technologii bezpieczeństwa. Teraz jednak nowy pomysł szwedzkiej...

Europejscy operatorzy, m.in. Deutsche Telekom i Vodafone, chcą aby amerykańskie firmy...

Jak donosi Reuters, niektóre firmy telekomunikacyjne z Europy, chcą działać na rzecz koncepcji, by amerykańscy giganci technologiczni przyjeli na siebie część kosztów rozwoju europejskich...

Renesans tabletów trwa. Kolejny duży producent smartfonów, Vivo, szykuje swój tablet.

Po powrocie na tabletowy rynek Xiaomi, po debiucie na nim realme, przeciekach na temat takiego właśnie urządzenia od OPPO, w sieci pojawiają się kolejne...