Średnie obroty centrów handlowych w Polsce w kolejnych miesiącach I półrocza 2021 r. osiągnęły: 23% wartości z analogicznego miesiąca 2019 r. w styczniu, 94% w lutym, 60% w marcu, 20% w kwietniu, 100% w maju i 96% w czerwcu, wynika z raportu “Retail Research Forum H1 2021”. Odwiedzalność w poszczególnych miesiącach wyniosła odpowiednio 47%, 79%, 68%, 43%, 85% i 92% wielkości z 2019 r.
“Maj i czerwiec 2021 roku pokazały, że poziomy odwiedzalności centrów handlowych są niższe, odpowiednio o 15% i 8% w porównaniu do 2019 roku i wyższe niż w tożsamych miesiącach w 2020 roku, o odpowiednio 27% i 16%. W okresie maj – czerwiec 2021 roku obroty były zbliżone do poziomów sprzed pandemii – w maju osiągnęły 100%, a w czerwcu 96% obrotów z czerwca 2019 roku. Obserwowana jest też wyższa konwersja niż przed pandemią” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
PRCH i współautorzy raportu – BNP Paribas Real Estate Poland, Cushman & Wakefield, GfK, METRO Properties i Savills oceniają, że pomimo tego, że rok 2021 rozpoczął się lockdownem, a w marcu nastąpiło kolejne zamknięcie, które trwało 6 tygodni, rynek centrów handlowych dynamicznie nadrabia straty. Już w lutym można było zauważyć, że klienci bardzo szybko powrócili do zakupów w centrach handlowych. Obroty zbliżyły się do poziomów osiągniętych w 2019 r. i w maju osiągnęły wynik sprzed pandemii. W maju i czerwcu, czyli w okresie po 4. lockdownie wskaźniki obrotów i odwiedzalności oscylują wokół wartości osiąganych 2 lata temu. Jednak niektóre branże, jak rozrywka i gastronomia, które z powodu lockdownów były zamknięte dłużej i nie mogły działać, nie wróciły z obrotami w pierwszej połowie 2021 roku do poziomów z 2019 roku.
“Szybki powrót klientów do zakupów stacjonarnych w centrach handlowych po kolejnych lockdownach pokazuje, jak bardzo przywiązani jesteśmy do tych obiektów. Przyspieszenie rozwoju handlu internetowego w czasie pandemii, które spowodowało, że wielu widziało przyszłość centrów handlowych w czarnych barwach, gwałtownie wyhamowało, a wyniki sprzedaży w galeriach handlowych wróciły do tych sprzed pandemii. E-commerce będzie się rozwijał, ale wiemy już dziś, że powinien być w symbiozie z handlem stacjonarnym, bo oba te kanały sprzedaży potrzebują siebie wzajemnie do dalszego rozwoju” – skomentował dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański, cytowany w materiale.
Odwiedzalność centrów handlowych, po otwarciu obiektów po ostatnim lockdownie rośnie z miesiąca na miesiąc i jest znacznie wyższa (o 27% w maju) od odwiedzalności z poprzedniego, pandemicznego roku 2020. Nie osiągnęła jeszcze poziomu z rekordowego 2019 roku, ale dystans do odrobienia stale się zmniejsza, a zwiększona konwersja, czyli średnie wydatki osób odwiedzających centra handlowe, jest wyższa niż przed pandemią i łagodzi obniżoną odwiedzalność. Klienci realizują odłożone potrzeby zakupowe i wydają więcej pieniędzy podczas jednej wizyty w centrum handlowym, poinformował Poznański.
PRCH Retail Research Forum powstało z inicjatywy Polskiej Rady Centrów Handlowych w 2009 roku. Do Forum należą firmy członkowskie PRCH, które w znacznym stopniu swojej działalności biznesowej zajmują się analizami i badaniami rynku oraz doradztwem w dziedzinie nieruchomości handlowych.