Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Global Passenger Electric Vehicle Sales Tracker firmy Counterpoint, globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 29% rok do roku w trzecim kwartale 2023 r.
Globalny rynek osobowych samochodów elektrycznych rośnie. Przyczyny tego są różne; od regulacji sprzyjających tej formie transportu, przez trendy ekologiczne, aż po coraz szerszą ofertę producentów.
Chociaż Chiny utrzymały pozycję największego światowego rynku pojazdów typu tego typu, sprzedaż w tym kraju z trudem odzyskała dynamikę ze względu na słabnące perspektywy gospodarcze i intensywną konkurencję cenową. W trzecim kwartale sprzedaż pojazdów elektrycznych w Chinach wzrosła zaledwie o 11%, czyli poniżej średniej światowej. Niemniej jednak chińskie marki notują największe sukcesy na globalnych rynkach. Łącznie sprzedały za granicę ponad 0,13 mln pojazdów, co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu z trzecim kwartałem 2022 r. Dość powiedzieć, że chiński BYD dogonił dotychczasowego lidera, czyli amerykańską Teslę.
W Q3 2023 zarówno BYD, jak i Tesla, miały po 17% globalnego rynku. Europejski lider, VW, może pochwalić się wynikiem 8%. Tuż za nim z wynikiem 7% plasuje się chiński Geely.
Chiny mają wyjątkową pozycję na rynku aut elektrycznych, także ze względu na swój własny rynek. Odpowiada on za około 58% światowego rynku pojazdów elektrycznych. Drugim rynkiem samochodów elektrycznych są Stany Zjednoczone, które mają 12% udziału. Rynek ten rośnie o 63% rocznie. Trzeci rynek; Niemcy, jest wyraźnie mniejszy, ale, podobnie jak w USA, rośnie szybciej niż globalny rynek – aż o 60% rocznie.