Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-1284Dni -19Godzin -24Minut -21Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Samochody elektryczne będą coraz bardziej popularne – w miarę jak uświadamiamy sobie zależność od surowców energetycznych.

Krzysztof Bogacki
Krzysztof Bogacki
Redaktor naczelny IT Reseller, pasjonat kawy, technologii i podróży.

Powiązane

Wojna tocząca się w Ukrainie ma konsekwencje wielowymiarowej natury – zarówno politycznej, humanitarnej, społecznej, jak i gospodarczej. W teorii nie jest to konflikt redefiniujący używane technologie (jak było w przypadku obu wojen światowych). Czy na pewno? 

Spróbujmy przewidzieć konsekwencje dla stosowanych na co dzień technologii. Tzw. educated guess musimy zacząć od założenia, że konflikt się nie “rozleje” do formy, który byłaby zjawiskiem regionalnym czy nawet globalnym. W tym drugim przypadku trudno byłoby mówić o rozwoju technologii konsumenckich w ogóle. Przyjmijmy więc, że konflikt “gorący” nigdy nie wylewa się na Zachód. Załóżmy także, że sankcje zostaną w takim scenariuszu utrzymane.

Sankcje dotkną oczywiście rosyjską gospodarkę – ta więc, wyłączona z globalnego obiegu, będzie w poważnych tarapatach, nie tylko nie kupując zachodnich towarów, ale też nie sprzedając surowców energetycznych na Zachód. To poważnie ograniczy dostęp do gazy, ropy i węgla. Efekt? Ceny tych surowców, zwłaszcza w Europie, poważnie wzrosną.

Może się okazać, że Putin niechcący stał się poważnym wsparciem w przechodzeniu na OZE. Mniej węgla oznacza konieczność przejścia na elektrownie atomowe i uzupełniające miks energetyczny wiatrowe, wodne i solarne. Te trzy ostatnie formy nie byłyby w stanie zapewnić ilości energii, która będzie skutkiem drogiej ropy naftowej. Dlaczego?

Otóż ropa naftowa to podstawa paliw w transporcie, zarówno komercyjnym, jak i konsumenckim. Chociaż powoli się to zmienia, to dziś zakup auta elektrycznego to wydatek, który “zwraca się” bardzo powoli – czy to indywidualnemu klientowi, czy też budżetowi miasta lub firmy transportowej. Słowem – auta elektryczne są wciąż zbyt drogie. A co jeśli wzrośnie cena benzyny i diesla? Wówczas ta proporcja może się zachwiać.

Może nią zachwiać jeszcze jedno. Świadomość energetycznej zależności. Dla nas, w Polsce, powinno wydawać się to oczywiste. Ale nie jest – nadal tankując paliwo na stacjach największego dystrybutora w Kraju, mamy około 50% szans na dolewanie nie tylko benzyny do baku, ale i petrorubli rosyjskim firmom naftowym. Auto na prąd dotychczas w Polsce miało ograniczony sens (pośrednio przecież “jeździło na węgiel”), jednak w ciągu kilku lat może się to zmienić.

W szerszym, europejskim ujęciu, należy założyć, że do szerokiej już świadomości ekologicznej, może dojść świadomość energetycznego uzależnienia od Rosji. Pierwsze symptomy już widać – Niemcy zaczynają rozważać ponowne uruchomienie swoich elektrowni atomowych, zamkniętych po katastrofie w japońskiej Fukushimie w 2011 roku. W Niemczech, ani w naszej części Europy, zjawiska trzęsień ziemi i fal tsunami nie występują (czy, by być precyzyjnym, występują, ale w stopniu zwykle niewyczuwalnym i zupełnie niegroźnym), więc ówczesna decyzja nie miała podstaw naukowych. Teraz, bardziej świadomi realnego, rosyjskiego, zagrożenia mieszkańcy Berlina, Hamburga czy Frankfurtu, być może opowiedzą się za energią atomową.

Jej zwolennikiem jest bez wątpienia czołowa postać globalnego rynku elektromobilności, Elon Musk. Szef Tesli nie ukrywa wsparcia dla przechodzenia na energetykę atomową w Europie.

„Mam nadzieję, że dla Europy jest teraz oczywiste, że powinna ponownie uruchomić swoje elektrownie jądrowe i zwiększyć moc w istniejących” oraz “„Do tych, którzy (mylnie) myślą, że istnieje jakieś zagrożenie skażeniem, wybierzcie miejsce, które waszym zdaniem jest najgorsze. Pojadę tam i zjem wyhodowaną na miejscu żywność (…) Ryzyko związane z promieniowaniem jest o wiele, wiele mniejsze, niż sądzi sporo osób” – pisał w ostatnim czasie na Twitterze Elon Musk.

Ekscentryczny miliarder jest świadom tego, że dzisiejsze europejskie elektrownie mogą nie dać rady produkować dostatecznie wiele energii, by zapewnić zasilanie dla licznych stacji ładowania, niezbędnych do rozwoju elektromobilności. Same elektrownie to tylko jeden element układanki – drugim są natomiast sieci przesyłowe.

GSMA świętuje kolejną edycję MWC 2022 na żywo w Barcelonie i przedstawia wydarzenie w liczbach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Feardemic rozbudowuje portfolio gier, liczy na poszerzenie grona odbiorców.

Feardemic - spółka-córka Bloober Team i wydawca gier z gatunku horror - poszerza swoje portfolio wydawnicze, aby trafić do większej grupy odbiorców, poinformował CEO...

Warszawski Instytut Bankowości/Związek Banków Polskich: 86% Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając...

Liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki (54%), wyprzedzając tym samym firmy technologiczne (31%) oraz wojsko i policję (30%), wynika z badania "Postawy Polaków wobec...

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, które ma zajmować się wyłącznie problemami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, poinformował premier Mateusz Morawiecki. Planowane są zmiany ustawy o...

Biuro Informacji Kredytowej: Wartość pożyczek od firm pożyczkowych wzrosła o 119,9%...

Firmy pożyczkowe udzieliły w czerwcu finansowania na kwotę 661 mln zł (wzrost o 119,9% r/r), wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Średnia wartość...

Huawei podczas International Automobile Industry Exhibition w Szanghaju ogłosił rozpoczęcie sprzedaży...

Huawei rusza ze sprzedażą na chińskim rynku pierwszego samochodu z technologią Huawei na pokładzie. Od środy 21 kwietnia, elektryczny samochód SERES SF5 będzie dostępny...

Najnowsze

Poważna luka bezpieczeństwa w procesorach Apple

Badacze z kilku amerykańskich uczelni (m.in. University of Texas w Austin i University of California, Berkeley) odkryli poważną lukę w zabezpieczeniach chipów Apple M1...

Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s za...

Cisco ogłosiło sukces, jakim jest przesył danych z prędkością 800 Gb/s transatlantyckim kablem komunikacyjnym Amitié, który biegnie przez 6 234 km - z Bostonu...

Snowflake współpracuje z NVIDIA, aby dostarczyć klientom kompleksową platformę AI

Snowflake, firma oferująca Chmurę Danych, ogłosiła na konferencji NVIDIA GTC rozszerzoną współpracę z firmą NVIDIA. Jej efektem będzie wzmocnienie pozycji klientów korporacyjnych dzięki platformie...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud, pierwszym na...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud. Będzie to pierwszy w sektorze bankowym system Enterprise Resource Planning (ERP) działający całkowicie w chmurze....

OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service inicjując...

Grupa OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury publicznej, liczącej ponad 40...