Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-159Dni -16Godzin -8Minut -37Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Szczepienie na COVID-19 planuje 56% Polaków wg CBOS, 45% wg ARC Rynek i Opinia.

Powiązane

Chęć zaszczepienia się przeciw COVID-19 wyraża obecnie 56% osób ankietowanych przez Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) oraz 45% ankietowanych przez ARC Rynek i Opinia, podały instytucje.

Oznacza to wzrost odpowiednio o 20 pkt proc. wobec listopadowego badania CBOS i o 13 pkt proc. w badaniu ARC Rynek i Opinia w porównaniu z okresem przed rozpoczęciem szczepień.

“W ciągu ostatnich dwóch miesięcy bardzo wyraźnie zmieniło się nastawienie Polaków do szczepień przeciw COVID-19. W listopadzie ubiegłego roku respondenci deklarujący chęć zaszczepienia się byli w mniejszości (36%), natomiast obecnie taki zamiar wyraża ponad połowa badanych (56%)” – czytamy w komunikacie CBOS.

Stosunek do szczepień przeciw COVID-19 w znacznej mierze zależy od wieku badanych. Częściej chęć zaszczepienia się deklarują starsi ankietowani. Taki zamiar wyraża zdecydowana większość respondentów w wieku 65 lat i więcej (74%), natomiast jedynie 37% spośród najmłodszych badanych, w wieku 18-24 lata.

Głównym powodem zniechęcającym do szczepień są obawy przed potencjalnymi skutkami ubocznymi, jakie może wywoływać nowa szczepionka (78%), a w drugiej kolejności – wątpliwości dotyczące jej skuteczności (35%), podało także CBOS.

Badanie zrealizowano w dniach od 4 do 14 stycznia 2021 roku na próbie liczącej 1 150 osób.

“Obecnie 45% badanych deklaruje, że chce się zaszczepić na COVID-19, zaś 16% Polaków cały czas nie wie, co ma myśleć na temat szczepionki. Wśród największych oponentów szczepień niezmiennie najwięcej jest kobiet i ludzi młodych – nawet do 34. roku życia. Co więcej, pojawiają się przypadki, chociaż nieliczne (obecnie 3%), że osoby dotychczas przekonane do szczepienia wycofują się ze swoich deklaracji i nie zamierzają się szczepić” – czytamy w komunikacie ARC Rynek i Opinia.

W podziale na grupy wiekowe, w najmniejszym stopniu zainteresowane szczepieniami są nadal osoby najmłodsze. Aż 44% osób z grupy wiekowej 18-24 lata nie chce się zaszczepić i 42% z grupy 25-34 lat. One też najrzadziej przyznają, że zmieniły w ostatnim czasie zdanie w tym temacie. Najbardziej zdecydowaną na szczepienia grupą są osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej, czyli 45-65 lat, podano w materiale.

Według dr nauk społecznych Adama Czarneckiego z ARC Rynek i Opinia, widoczny znaczący wzrost chęci zaszczepienia na COVID-19 wśród Polaków może być pochodną kilku czynników.

“Pierwszy z nich to trwający już proces szczepień. Kiedy szczepionki nie było w kraju i jeszcze nikt nie był zaszczepiony, obaw mogło być więcej. Teraz, kiedy pierwsze osoby się zaszczepiły i nie ma doniesień o uszczerbkach na zdrowiu, zaufanie może być większe. Kolejnym czynnikiem wpływającym na zainteresowanie szczepieniami była afera szczepionkowa z udziałem celebrytów. Miała ona ogromy zasięg – 91% badanych o niej słyszało, budziła emocje oraz przemyślenia, że skoro znanym ludziom tak bardzo zależy na szczepieniach, tym bardziej warto się zaszczepić. Inne czynniki, które mogą wpływać na zmianę nastawienia to start kampanii zachęcającej do szczepień oraz wprowadzenie i również przedłużenie ograniczeń w zakresie korzystania z handlu, gastronomii, usług hotelarskich czy obiektów sportowych jak również zdalnej nauki. Takie przedłużanie obostrzeń może powodować przemyślenia, że szczepienia to jedyne wyjście z tej sytuacji i szansa na powrót do normalności” – skomentował Czarnecki, cytowany w komunikacie.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 14-20 stycznia 2021r. przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl (N=1 020).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Biuro Informacji Kredytowej: 20% Polaków korzystało lub korzysta z usług chroniących...

Mimo że Polacy mają coraz większą świadomość zagrożeń i skutków kradzieży tożsamości, a 53% respondentów obawia się o bezpieczeństwo danych, z oferty usług zapewniających...

Sprzedaż Carsmile wzrosła o 141% r/r do prawie 2 000 umów...

Carsmile zawarł rekordową liczbę prawie 2 000 umów wynajmu i leasingu samochodów w 2020 r., podała spółka. To wzrost o 141% względem 2019 r.,...

Intel rozbudowuje centrum badawczo-rozwojowe w Gdańsku.

Intel rozpocznie rozbudowę gdańskiego kampusu firmy - największego centrum badawczo- rozwojowego Intel w Unii Europejskiej, podał koncern. Prace ruszą na początku roku, a planowany...

All In! Games: Ponad 500 tys. kopii ‘Ghostrunnera’ sprzedało się do...

Gra "Ghostrunner" na 31 grudnia 2020 r. sprzedała się w 500 tys. kopii, podało All In! Games w oparciu o dane cząstkowe oraz liczbę...

Microsoft i SAP ogłosiły partnerstwo dla rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej.

Microsoft i SAP ogłosiły partnerstwo dla rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej, podał koncern. "Microsoft i SAP łączy długoletnia historia współpracy, która zapewniła wielu klientom sprawną i...

Najnowsze

Finansowanie zewnętrzne jako ratunek dla firm logistycznych, FMCG i sprzedawców na...

W czasie, gdy polska gospodarka stoi w obliczu trudnych wyzwań epidemiologicznych, a lokalne firmy mają problemy z płynnością finansową, pomocną dłoń wyciągają podmioty oferujące...

Nowe chmury branżowe oferują punkt startowy dla innowacji

W ciągu ostatniego roku na całym świecie doświadczyliśmy dramatycznych wstrząsów. Firmy z każdej branży skorzystały z technologii cyfrowych w celu zapewnienia odporności i sprawności niezbędnej...

Brazylia ogłasza swoje zasady aukcji 5G, brak zakazu dla Huawei czy...

Brazylijski regulator telekomunikacyjny Anatel zatwierdził w czwartek zasady aukcji dla sieci 5G. Ma się ona odbyć w tym roku i nie bedzie miała żadnych...

Beyond.pl podpisuje umowę partnerską z Hewlett Packard Enterprise i uruchamia usługi...

Beyond.pl, dostawca usług kolokacji i chmury w Polsce i Europie, ogłasza uruchomienie usług chmurowych opartych na HPE GreenLake. Dzięki HPE GreenLake klienci korzystający z...

“Technologia 5G musi stale ewoluować, aby stać się motorem digitalizacji dla...

Technologia 5G musi stale ewoluować, aby stać się motorem digitalizacji dla całej globalnej gospodarki – przekonywał na MWC Shanghai 2021 w ramach sesji dyskusyjnej...