Prawie połowa organizacji (47%) przyjęła długoterminową strategię transformacji cyfrowej i zainwestowała w rozwiązania technologiczne przed pandemią – wynika z raportu IDC „Cyfrowa Transformacja Pracy”. Sytuacja panująca na świecie, związana z Covid-19, wpłynęła na wzmocnienie przekonania, że odpowiednio wyposażeni pracownicy są w stanie szybko dostosować się do dynamicznych zmian – nie tracąc przy tym na efektywności w pracy.
Badanie obrazuje również, jak istotną rolę odegrają narzędzia i technologia współpracy w przyszłości wykonywania zadań służbowych, ponieważ aż 84% liderów biznesu planuje przyspieszenie procesów cyfryzacji, poprzez wykorzystanie wideokonferencji i innych narzędzi. Warto zauważyć, że znaczna większość pracodawców (83%) planuje zapewnić więcej możliwości pracy zdalnej niż przed pandemią. Z raportu IDC wynika, że nawet, gdy pojawi się możliwość powrotu do biura – znaczna liczba firm na całym świecie planuje umożliwić swoim pracownikom pracę w modelu zdalnym lub hybrydowym.
Technologia stała się parytetem
Wskutek sytuacji epidemiologicznej, znaczna większość pracowników, tam, gdzie było to możliwe, z dnia na dzień, musiała odnaleźć się w trybie home office. Mimo, że dla niektórych było to bolesne, masowy eksperyment z pracą zdalną i hybrydową przyniósł korzystne rezultaty. Warto zauważyć, że znaczna większość, bo aż 60% firm z listy Forbes Global 2000, do 2023 zobowiązało się do zapewnienia parytetu technicznego pracownikom, którzy chcą pracować w modelu hybrydowym – umożliwiając członkom zespołów pracę razem, osobno oraz w czasie rzeczywistym. IDC definiuje parytet technologiczny jako „wymóg, aby wszyscy pracownicy mieli bezpieczny dostęp do zasobów niezbędnych do wykonywania swojej pracy, niezależnie od preferowanego urządzenia oraz lokalizacji”. Transformacje w miejscu pracy powinny obejmować inwestycje w odpowiednie rozwiązania technologiczne, które umożliwią zespołom wykonywanie służbowych obowiązków w modelu hybrydowym.
„Sytuacja, związana z pandemią, stworzyła możliwość do przedefiniowania pojęcia pracy – pracownicy oczekują, że będą mogli wykonywać służbowe obowiązki z miejsca, które sami wybiorą. Dlatego tak ważne jest, aby firmy wyposażyły swoje zespoły, które chcą pracować w modelu hybrydowym, w odpowiednie rozwiązania, które sprawdzą się zarówno podczas pracy z biura, jak i w warunkach home office” – komentuje Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly. „Należy zauważyć, że mimo podobnej specyfiki pracy w warunkach domowych, każdy z nas ma inne potrzeby i oczekiwania, które wynikają nie tylko z różnych służbowych obowiązków, ale również osobistych preferencji. Jesteśmy szczególnie dumni, że w portfolio produktów Poly – które powstało w wyniku połączenia firm Polycom i Plantronics – mamy szeroki wachlarz rozwiązań dedykowanych audio i wideokonferencjom. Ogromne doświadczenie obu firm w obszarze komunikacji, pozwoliło na stworzenie serii rozwiązań technologicznych, które umożliwiają pracę oraz współpracę, bez względu na lokalizację, na najwyższym korporacyjnym poziomie.”
Podejście mieszkańców świata do modelu pracy hybrydowej
Europejczycy są pozytywnie nastawieni do pracy w modelu hybrydowym. Z badania IDC wynika, że jedna na cztery firmy ze starego kontynentu planuje, po zakończeniu procesu szczepień, umożliwić wykonywanie obowiązków z domu. Jednak, aby sformalizować tę zmianę, potrzebne będą odpowiednie rozwiązania legislacyjne. Warto zauważyć, że przepisy dotyczące pracy zdalnej różnią się w zależności od kraju, a sytuacja związana z pandemią oraz nadchodząca „Nowa Normalność” znacznie wpłynęły na rozwój polityki w całej Europie.
Podobnie wygląda sytuacja w Ameryce Północnej – udane wdrożenie szczepionki sprawi, że niektórzy ludzie wrócą do pracy stacjonarnej, jednak będziemy obserwować wyższy poziom pracowników zdalnych niż przed pandemią. Według wyników z raportu IDG, 38% firm w Ameryce Północnej traktuje priorytetowo inwestycje w transformację miejsca pracy. Jeszcze w ciągu najbliższego roku, północnoamerykańscy liderzy IT i biznesowi będą dokonywać kluczowych inwestycji technologicznych w zakresie współpracy, wideokonferencji i urządzeń peryferyjnych, aby zapewnić parytet technologiczny dla wszystkich pracowników.
Zgoła odmienne podejście do pracy poza biurem mają mieszkańcy Azji i Pacyfiku (APAC). Niestety, koncepcja zdalnego lub hybrydowego modelu pracy napotyka na pewien opór wynikający z norm kulturowych, przy czym 74% organizacji, w tym regionie, przewiduje pełny powrót do miejsca pracy po szczepionce. Co ciekawe, międzynarodowe firmy, mające swoje siedziby na tym obszarze – stosują model hybrydowy.
Model hybrydowy = budowanie lepszych doświadczeń pracowników
Przyjęcie kluczowych narzędzi współpracy, do którego przyczyniła się pandemia, podważyło i zmieniło stare założenia dotyczące pracy zdalnej i wydajności pracowników. Niezależnie od obecnych pragnień powrotu do poprzedniego stanu rzeczy, z czasem wzrost produktywności i zatrzymanie talentów, w połączeniu z niższymi kosztami operacyjnymi, spowoduje powszechność modelu hybrydowego i pracy zdalnej. Warto zauważyć, że wpływ hybrydowej pracy na biznes jest potrójny: zwiększona produktywność, poszerzone zasoby talentów i zwiększona odporność.
Oprócz transformacji w miejscu pracy zachodzą również zmiany w kulturze organizacyjnej. Wraz z elastycznością modelu hybrydowego nastąpiło przejście od modelu presenteeism (przebywanie w biurze od dziewiątej do piątej) do modelu opartego na wynikach, który opiera się na zaufaniu, a jednocześnie jest skoncentrowany na biznesie.