Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-1294Dni -9Godzin 00Minut -47Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Transformacja cyfrowa w motoryzacji zachodzi na wielu poziomach. Jak zapewnić bezpieczeństwo w samochodach autonomicznych? Kluczowa jest integracja systemów i ochrona danych.

Mariusz Laurisz
Mariusz Laurisz
Z branżą nowych technologii związany od ponad dwóch dekad. Od czterech lat Redaktor Naczelny oraz Wydawca magazynu IT Reseller Polska.

Powiązane

Transformacja cyfrowa w motoryzacji zachodzi na wielu poziomach – od możliwości zakupu pojazdów online, przez sposób konfigurowania systemów w samochodach, po ich konserwację, produkcję i spedycję. Ważny wpływ na te procesy ma sieć 5G, która umożliwia wprowadzenie szybkich łączy do pojazdów autonomicznych. Jednak rosnąca liczba czujników, siłowników, sond, potrzeba łączności z maszynami oraz duża gęstość połączeń w sieci 5G stwarzają nowe okazje dla cyberprzestępców. Dlatego bezpieczeństwo użytkowników pojazdów autonomicznych zależy też od sposobów ochrony przetwarzanych w nich danych, a także integracji systemów zabezpieczających oraz łączących z siecią.

 

Integracja systemów kluczowa dla bezpieczeństwa pojazdów autonomicznych

Wyzwania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa samochodów autonomicznych pojawiają się już podczas produkcji. Jedno z nich wynika z zależności pomiędzy technikami operacyjnymi (OT) i informatycznymi (IT). Systemom OT często brakuje spójnej ochrony, ograniczona jest też możliwość wglądu w stan ich pracy. W dodatku są bardzo wrażliwe na występowanie zakłóceń i wymaga się od nich ciągłego działania. W tej sytuacji ochrona każdego punktu integracji pomiędzy IT i OT w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa pojazdów autonomicznych stanowi poważne wyzwanie.

 

Z tego powodu zmienia się model współpracy producentów samochodów z dostawcami podzespołów. Dotychczas poszczególne elementy, takie jak hamulce, skrzynie biegów czy systemy nawigacji satelitarnej, były projektowane przez różnych podwykonawców, zaś producent pojazdu odpowiadał za integrację wszystkich komponentów.

 

Wadą takiego modelu produkcji jest to, że systemy obsługujące pojazd, silnik, skrzynię biegów, wskaźniki, systemy paliwowe i bezpieczeństwa, kamery, radary i inne, mogą być zarządzane za pomogą różnych systemów operacyjnych. W rezultacie konieczność zapewnienia właściwej wymiany informacji stawia poważne wyzwania również przy zapewnianiu bezpieczeństwa całemu środowisku – mówi Robert Dąbrowski, szef zespołu inżynierów Fortinet w Polsce.

 

Dlatego kluczowa jest integracja wszystkich systemów. Również oprogramowanie – jako komponent o znaczeniu krytycznym – wymaga wbudowania do niego elementów łączności i bezpieczeństwa już w fazie rozwoju produktu.

 

 

Bezpieczeństwo użytkowników zależy od bezpieczeństwa danych

Producenci autonomicznych pojazdów stale gromadzą informacje z tych „ruchomych centrów danych”. Trafiają one do tzw. jezior danych (data lake) i są wykorzystywane do identyfikacji problemów, zanim te nabiorą krytycznego znaczenia. Autonomiczność samochodów uzyskiwana jest dzięki dostępnej dużej mocy obliczeniowej, dlatego mogą być one narażone na podobne problemy jak rozwiązania w centrach danych, dotyczące m.in. cyberzagrożeń. Możliwy jest scenariusz, w którym taki pojazd zostanie w zdalny sposób unieruchomiony przez przestępców, którzy za jego przywrócenie do pracy zażądają np. wpłaty okupu.

 

Obliczenia potrzebne do zarządzania oprogramowaniem i systemami inteligentnych samochodów mają miejsce zarówno na brzegu sieci, czyli w samym pojeździe, jak i w chmurze, z którą jest połączony. W ten sposób działa np. system GPS. Istnieje ryzyko, że zaatakowany przez cyberprzestępców autonomiczny samochód, który łączy się z prędkością 5G, a więc może w krótkim czasie wysyłać i odbierać mnóstwo danych, będzie stanowić poważne zagrożenie na drodze. Dlatego ochrona przesyłanych informacji oraz zapewnienie niezawodnej łączności z siecią ma krytyczne znaczenie. Od tego zależy bezpieczeństwo nie tylko pasażerów, ale także innych uczestników ruchu drogowego – dodaje ekspert Fortinet.

 

Funkcjonowanie autonomicznych samochodów w takim modelu wymaga od ich producentów stworzenia własnych platform chmurowych do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych. Taka forma agregacji ułatwi ich ochronę, ale także umożliwi wykorzystanie do ulepszania dostarczanych rozwiązań. Muszą oni jednak powiązać doświadczenie w dziedzinie motoryzacji z nowoczesnymi technikami informatycznymi. Prawie każdy komponent pojazdów autonomicznych jest podłączony do wewnętrznej sieci samochodowej oraz do chmury, dlatego w przypadku naruszenia bezpieczeństwa jednego z nich, zagrożony może być cały system. Oznacza to, że ochrona przetwarzanych przez samochód danych, a przede wszystkim zapewnienie bezpiecznego połączenia na linii samochód-chmura, mają kluczowe znaczenie dla komfortu korzystania z pojazdów autonomicznych.

 

Firmy nie inwestują w narzędzia wspierające pracę zdalną i hybrydową, zaledwie 36% europejskich firm zainwestowało w technologie wspierające pracę zdalną – wynika z badań zrealizowanych na zlecenie Ricoh.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

Feardemic rozbudowuje portfolio gier, liczy na poszerzenie grona odbiorców.

Feardemic - spółka-córka Bloober Team i wydawca gier z gatunku horror - poszerza swoje portfolio wydawnicze, aby trafić do większej grupy odbiorców, poinformował CEO...

Warszawski Instytut Bankowości/Związek Banków Polskich: 86% Polaków czuje się bezpiecznie, korzystając...

Liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki (54%), wyprzedzając tym samym firmy technologiczne (31%) oraz wojsko i policję (30%), wynika z badania "Postawy Polaków wobec...

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Rząd planuje powołanie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, które ma zajmować się wyłącznie problemami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, poinformował premier Mateusz Morawiecki. Planowane są zmiany ustawy o...

Biuro Informacji Kredytowej: Wartość pożyczek od firm pożyczkowych wzrosła o 119,9%...

Firmy pożyczkowe udzieliły w czerwcu finansowania na kwotę 661 mln zł (wzrost o 119,9% r/r), wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK). Średnia wartość...

Huawei podczas International Automobile Industry Exhibition w Szanghaju ogłosił rozpoczęcie sprzedaży...

Huawei rusza ze sprzedażą na chińskim rynku pierwszego samochodu z technologią Huawei na pokładzie. Od środy 21 kwietnia, elektryczny samochód SERES SF5 będzie dostępny...

Najnowsze

Poważna luka bezpieczeństwa w procesorach Apple

Badacze z kilku amerykańskich uczelni (m.in. University of Texas w Austin i University of California, Berkeley) odkryli poważną lukę w zabezpieczeniach chipów Apple M1...

Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s za...

Cisco ogłosiło sukces, jakim jest przesył danych z prędkością 800 Gb/s transatlantyckim kablem komunikacyjnym Amitié, który biegnie przez 6 234 km - z Bostonu...

Snowflake współpracuje z NVIDIA, aby dostarczyć klientom kompleksową platformę AI

Snowflake, firma oferująca Chmurę Danych, ogłosiła na konferencji NVIDIA GTC rozszerzoną współpracę z firmą NVIDIA. Jej efektem będzie wzmocnienie pozycji klientów korporacyjnych dzięki platformie...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud, pierwszym na...

Bank BNP Paribas rozpoczął wdrażanie Oracle Fusion ERP Cloud. Będzie to pierwszy w sektorze bankowym system Enterprise Resource Planning (ERP) działający całkowicie w chmurze....

OVHcloud poszerza portfolio chmury publicznej o usługę Managed Rancher Service inicjując...

Grupa OVHcloud, europejski lider w dziedzinie chmury, podczas konferencji KubeCon Europe 2024 ogłosiła wprowadzenie nowych usług do rosnącej oferty chmury publicznej, liczącej ponad 40...