Wielka Brytania narzuci w przyszłym roku nowy reżim konkurencji, aby uniemożliwić Google i Facebookowi wykorzystanie swojej dominacji do wyparcia mniejszych firm i stawiania konsumentów w niekorzystnej sytuacji.
Nowe prawo będzie egzekwowane przez specjalną jednostkę w Urzędzie ds. Konkurencji i Rynków (CMA), który w tym roku oświadczył, że potrzebuje nowych przepisów, aby trzymać gigantów technologicznych w ryzach. Obie amerykańskie firmy oświadczyły, że są zaangażowane we współpracę z brytyjskim rządem w zakresie reklamy cyfrowej, w tym zapewnienie użytkownikom większej kontroli nad ich danymi i wyświetlanymi reklamami. Łącznie obie firmy odpowiadały w 2019 roku za około 80% z 14 miliardów funtów wydanych na cyfrową reklamę w Wielkiej Brytanii.
Brytyjski sekretarz ds. Technologii cyfrowych, Oliver Dowden, powiedział, że jest dość powszechna zgoda co do tego, że koncentracja wpływu w niewielkiej liczbie firm ogranicza wzrost i ma negatywny wpływ na całe branże. Nowo utworzona jednostka ds. Rynków cyfrowych, która rozpocznie pracę w kwietniu, mogłaby otrzymać uprawnienia do zawieszania, blokowania i cofania decyzji podejmowanych przez firmy technologiczne oraz do nakładania kar finansowych za nieprzestrzeganie przepisów.
Firmy będą musiały być bardziej przejrzyste co do tego, w jaki sposób wykorzystują dane konsumentów, a ograniczenia utrudniające korzystanie z konkurencyjnych platform zostaną zakazane.