Zdaniem IDC w 2020 roku sprzedaż smartfonów w Polsce w porównaniu do roku poprzedniego spadła o 8,5% w ujęciu ilościowym i 11,4% w ujęciu wartościowym. Na rynek dostarczono 8,5 mln. urządzeń.
„Pandemia COVID-19 negatywnie wpłynęła na sprzedaż smartfonów, ponieważ do zdalnej pracy czy nauki dużo praktyczniejszym zakupem od smartfonu był laptop czy nawet tablet. Spadł także popyt na flagowe modele, a do łask klientów wróciły tańsze smartfony, które do niedawna jeszcze ich zdaniem nie zapewniały im wystarczająco dobrych doświadczeń z użytkowania. Dlatego też spadły średnie ceny a przez to wartość rynku.” – zwraca uwagę Marek Kujda, analityk IDC.
Liderem rynku w ujęciu ilościowym została firma Xiaomi z 32% udziałem w 2020 roku. Na drugim miejscu znalazł się Samsung. Mimo iż trzecie miejsce za cały ubiegły rok przypadło Huawei, to w 4 kwartale 2020r. firma uplasowała się dopiero na 6 miejscu za Xiaomi, Samsungiem, Apple. Lenovo i Oppo.
Natomiast w ujęciu wartościowym liderem sprzedaży w 2020 roku była firma Apple z ponad 26% udziałem w rynku.
„Sankcje USA pozbawiły Huawei możliwości dostarczania na rynek nowych smartfonów z usługami i aplikacjami Google, co niestety negatywnie odbiło się na zainteresowaniu klientów. Dało to firmom Xiaomi, Oppo i Lenovo możliwość zwiększenia ich udziałów w rynku kosztem Huawei. Z kolei w przypadku Apple w Polsce dobrze sprzedawały się mniejsze modele iPhone’ów tj. SE i 12 Mini, dzięki którym firma zwiększyła sprzedaż.” – dodaje Marek Kujda.
Mobile Phone Tracker, marzec 2021 |
||||||
|
||||||
Marka |
2020 Sprzedaż (mln. szt.) |
2020 |
Zmiana rok do roku ilościowo |
2020 Sprzedaż (mld. PLN) |
2020 |
Zmiana rok do roku wartościowo |
Xiaomi |
2,63 |
30,8% |
90,6% |
2,11 |
23,4% |
118,5% |
Samsung |
1,86 |
21,8% |
-44,8% |
1,95 |
21,6% |
-49,4% |
Huawei |
1,38 |
16,1% |
-38,1% |
1,16 |
12,9% |
-50,7% |
Apple |
0,89 |
10,4% |
21,0% |
2,36 |
26,2% |
24,8% |
Motorola |
0,65 |
7,6% |
36,7% |
0,44 |
4,9% |
35,9% |
Oppo |
0,51 |
6,0% |
386,9% |
0,42 |
4,7% |
368,0% |
Pozostali |
0,61 |
7,3% |
|
0,57 |
6,3% |
|
Suma |
8,53 |
100% |
-8,5% |
9,01 |
100% |
-11,4% |
Źródło: IDC Quartely Mobile Phone Tracker, marzec 2021 |
IBM rozszerzył ofertę z udostępnieniem usług IBM Cloud w Polsce.