Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

Zapraszamy już za:

-37Dni -2Godzin -11Minut -38Sekund

 

 

Strona w budowie, zapraszamy wkrótce...

McKinsey: Wzrost gospodarki cyfrowej w Polsce przyspieszył do 18,4% w I-V 2020.

Powiązane

Gospodarka cyfrowa w Polsce wzrosła o 18,4% w okresie od stycznia do maja 2020 roku, czyli 2,5-krotnie szybciej niż średni wzrost w latach 2017-2019, wynika z najnowszego raportu McKinsey & Company pt. “Digital Challengers in the next normal. Central and Eastern Europe on a path to digitally-led growth”.

Według raportu, w latach 2017-2019 gospodarka cyfrowa w Polsce rosła na poziomie 7,2%, osiągając w 2019 roku wartość 32,7 mld euro (czyli około 144 mld zł).

W raporcie eksperci wskazują, że Polska jest jednym z dziesięciu krajów regionu, które ze względu na cyfrowy potencjał mogą być postrzegane jako tzw. “cyfrowi challengerzy” (ang. Digital Challengers). Oprócz Polski w skład tej grupy wchodzą: Bułgaria, Czechy, Chorwacja, Litwa, Łotwa, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry.

“W regionie Europy Środkowo-Wschodniej w latach 2017-2019 gospodarka cyfrowa rosła na poziomie niemal 8% w skali roku, osiągając 94 mld euro w 2019 r. To o 2 mld euro więcej niż w zakładanym przez autorów raportu scenariuszu bazowym, a Polska odpowiadała za jedną czwartą tej nadwyżki. Pierwszych pięć miesięcy roku 2020 przyniosły wzrost gospodarki cyfrowej w regionie o ponad 14%, co stanowi 78% – lub 5,3 mld euro – wzrostu odnotowanego w całym roku 2019” – czytamy w komunikacie.

Ten dynamiczny rozwój znacznie przewyższył tempo zmian zachodzących w największych gospodarkach zachodnioeuropejskich. Jednak poziom cyfryzacji, zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach z regionu jest wciąż niższy niż u “cyfrowych liderów” z Europy Północnej, którym udało się rozwijać nawet szybciej, a co za tym idzie zwiększyć dystans do krajów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

“Biorąc pod uwagę, jak szybko w wyniku pandemii konsumenci przestawiają się na kanały cyfrowe, widać, że potencjał przyspieszenia digitalizacji całej gospodarki jest ogromny. Wzrost popytu na usługi online, który obserwujemy przez ostatnie pół roku, jest bezprecedensowy” – powiedział partner w warszawskim biurze McKinsey & Company oraz współautor raportu Tomasz Marciniak, cytowany w komunikacie.

Zawarta w raporcie analiza nastrojów cyfrowych podczas pandemii wskazuje, że w Polsce liczba osób, które skorzystały z co najmniej jednej usługi internetowej wzrosła od początku pandemii z 66% do 78%. To oznacza około 3,6 mln nowych użytkowników usług cyfrowych w kraju. W całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej przybyło prawie 12 mln nowych użytkowników usług online, tj. więcej niż łączna liczba ludności Słowacji, Chorwacji i Słowenii. Około 70% badanych twierdzi, że będzie korzystać z nowych usług w sposób cyfrowy także po zakończeniu pandemii, podano także.

“Zmiany te przyniosą ogromne korzyści firmom, które zainwestowały w rozwiązania cyfrowe jeszcze przed wybuchem pandemii. Ale z drugiej strony wywiera presję na podmioty, które cyfryzują się wolniej, tak jak w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw i sektora publicznego. Dziś muszą się oni błyskawicznie dostosować do cyfrowych oczekiwań klientów i obywateli” – dodał Marciniak.

Jak wynika z raportu, Polska – podobnie jak pozostałe kraje regionu – wciąż wykazuje duży potencjał cyfrowego wzrostu i ma solidne podstawy do tego, by dalej dynamicznie rozwijać gospodarkę cyfrową. Z 64% do 30% zmniejszyła się różnica w PKB per capita (wg parytetu siły nabywczej) Polski względem “liderów cyfrowych” w latach 2004-2019, co wskazuje na stabilną sytuację makroekonomiczną.

Według McKinsey & Company, kraj wyróżnia również wysokiej jakości infrastruktura cyfrowa, z 94% zamieszkałych terenów w Polsce objętych zasięgiem sieci 4G. Na tle innych krajów regionu stosunkowo dobrze wypada też polskie szkolnictwo. W 2018 r. kraj zajął 11. miejsce w globalnym rankingu PISA, a w 2019 r. kierunki związane z nauką, technologią, inżynierią i matematyką ukończyło 102 tysięcy absolwentów.

“Pandemia stała się punktem zwrotnym dla cyfrowych transformacji, mocno zwiększając znaczenie rozwiązań cyfrowych i szybkości cyfryzacji. Jednak, żeby wykorzystać ten dodatkowy potencjał, potrzeba wspólnych działań wszystkich zainteresowanych podmiotów na poziomie krajowym” – powiedział Marciniak.

Jak podkreślają autorzy raportu, skuteczne przeprowadzenie cyfrowej transformacji w nowej normalności wymaga od przedsiębiorstw holistycznego podejścia, które zakłada cyfryzację interakcji z konsumentami, optymalizację działań i modernizację architektury IT. Wraz z przenoszeniem się aktywności obywateli do kanałów cyfrowych, dodatkowo przyspieszonym przez pandemię, administracja rządowa może nie tylko cyfryzować coraz więcej usług publicznych, ale także tworzyć cyfrowy ekosystem, który będzie wspierać rozwój przedsiębiorstw. Może odbywać się to poprzez np. dodatkowe zachęty dla MŚP do przeprowadzania transformacji cyfrowych czy współpracę z klastrami technologicznymi, które zwiększają konkurencyjność kraju i regionu, podano także.

Zdaniem McKinsey & Company, fundamentem rozwoju będą działania na rzecz upowszechniania umiejętności cyfrowych obywateli – z jednej strony przygotowując młodsze pokolenia do przyszłych wymagań rynku pracy, a z drugiej wspierając dorosłych w nabywaniu nowych umiejętności lub rozwijaniu posiadanych kompetencji, dopasowanych do dynamicznie zmieniających realiów pracy czy postępującej automatyzacji.

“Z kolei zacieśnianie współpracy na poziomie całej Europy Środkowo-Wschodniej, pozwoliłoby w pełni realizować agendę cyfrową i wykorzystać potencjał jednolitego rynku cyfrowego. ‘Cyfrowi challengerzy’ to kraje, które mają łącznie 100 mln obywateli, a ich PKB wynosi w sumie 1,4 biliona euro, co odpowiada wielkości 12. gospodarki świata. Zarówno Polska, jak i cały region mają dziś szansę podjąć kroki, które napędzą cyfryzację i pozwolą biznesowi oraz sektorowi publicznemu dotrzymać w tym obszarze kroku swoim obywatelom” – podsumował Marciniak.

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Newsletter

Social media

Najpopularniejsze

DHL Express Polska czasowo wzmocni flotę Airbusem A300.

W związku z większym zapotrzebowaniem na transport przesyłek z Niemiec i Azji, DHL Express Polska dokona czasowego wzmocnienia floty lotniczej, poinformowała firma. "Obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie...

e-HR – nowoczesne rozwiązanie we współczesnych firmach. W codziennej pracy działu...

W codziennej pracy HR-owcy wykorzystują wiele dokumentów, które gromadzą w segregatorach. Teczki osobowe, CV kandydatów czy oferty pracy najczęściej przechowywane są na komputerach lub...

Orange i Oppo ogłosiły partnerstwo w zakresie personalizacji urządzeń i eSIM.

Orange i Oppo ogłaszają europejskie partnerstwo w zakresie wspólnych innowacji w celu pionierskiej personalizacji urządzeń dystrybuowanych na wolnym rynku i przewodzenia rozwojowi eSIM, podało...

Dell Technologies: 81% polskich organizacji priorytetyzuje cyfrową transformację.

Polskie organizacje są coraz mocniej zdigitalizowane, a 81% priorytetyzuje cyfrową transformację, wynika z badania "Digital Transformation Index 2020" Dell Technologies. "Tegoroczny indeks, w którym udział...

Oppo nawiązał współpracę z Deutsche Telekom ws. rozwoju 5G m.in. w...

Producent urządzeń mobilnych Oppo nawiązał strategiczną współpracę z jednym z wiodących operatorów usług telekomunikacyjnych w Europie - Deutsche Telekom, który w Polsce działa pod...

Najnowsze

Volvo dostarczy 17 elektrycznych autobusów dla MPK w Łodzi.

Volvo podpisało umowę na dostawę 17 elektrycznych autobusów miejskich dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Łodzi, podała spółka. "Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łodzi na początku sierpnia...

Parlament Europejski: Polska Wódka wśród 100 produktów chronionych przed podrabianiem w...

Komisja Handlu Parlamentu Europejskiego rekomenduje Parlamentowi poparcie umowy między Unią Europejską a Chinami, której celem jest ochrona 100 regionalnych produktów europejskich w Chinach i...

LPP oczekuje kilkunastu mld zł przychodów w 2021 r.

LPP podchodzi optymistycznie do oczekiwań na przyszyły rok i spodziewa się kilkunastu mld zł przychodów w 2021 r. wobec 9 mld zł oczekiwanych w...

Rząd ma zająć się dziś m.in. projektami dot. promocji offshore i...

Rząd zajmie się dzisiaj m.in. projektem ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz projektem uchwały Rady Ministrów, dotyczącym pierwszego etapu...

Prezes CCC: Udział e-commerce w sprzedaży Grupy przekroczy 50% w 2022...

Udział e-commerce w sprzedaży Grupy CCC przekroczy 50% w 2022 roku, tj. wyniesie więcej niż zakłada strategia (35-40%), zapowiedział prezes CCC Marcin Czyczerski. "Sprzyja nam...